söndag 9 januari 2011

Tillfredställelsen med Bones

Emily Deschanel i Bones-pastischen av The King of Kong. Foto: Fox

Billy Mitchell och hans mamma i dokumentärfilmen The King of Kong.
Bones är en av de serier jag köper på dvd och ser allt eftersom. Nu är jag inne på femte säsongen och vad jag gillar med den är hur mycket den i likhet med serier som Veronica Mars och Buffy flörtar med oss tittare och låter oss känna oss populärkulturellt smarta.

Avsnittet jag såg i går, The Gamer in the Grease, var till exempel en hommage till en av de roligaste dokumentärer jag sett, The King of Kong, om två rivaliserande Donkey Kong-arkadspelare; Billy Mitchell och Steve Wiebe. I Bones hette spelet Punky Pong och en av dom mördades men annars var det inte svårt att känna igen storyn och karaktärerna, de hette till och med Billy och Steve.

Älskar sån lekfullhet och tittarkärlek.

The King of Kong visades i SVT i höstas men om du missat den, se den!

Inga kommentarer: