fredag 7 januari 2011

Gnäll på Sons of Anarchy

Katey Sagal som Gemma.

Min favorit Opie (Ryan Hurst) och Tig (Kim Coates).

Jax (broadface Charlie Hunnam). Samtliga foton: Frank Ockenfels/FX
Jag har precis sett klart säsong 3 av Sons of Anarchy. Jag är mycket missbelåten. Utan att spoila för mycket för er som inte genomlidit trean så kan jag åtminstone säga så här mycket:

De två sakerna jag störde mig mest på:

* Irlandskopplingen. Den sög getost. Det enda som fattades för att göra illusionen större var en leprechaun med en "pot of gold". Och introt med frakking irlandsbetoning och flöjter? Tvi. Vad blir det härnäst? "Våra japanska bröder behöver oss, vi åker dit och fajtas mot yakuzan." Please, stanna på amerikansk mark. 

* Sonny Barger. Även om det är en kriminell mc-klubb vi följer måste väl inte Hells Angels ges en klapp på axeln i serien bara för det? Att bjuda in den amerikanske HA-frontfiguren Sonny Barger för att SoA-skaparen Kurt Sutter ska få en scen med honom känns löjligt konstruerat och lamt och ba: "Åååh, kolla här, Hells Angels är inga farliga killar, det är fina människor som kör mc och är som folk är mest." Well, efter att ha läst flera böcker i ämnet, däribland Dödens änglar, råder det inga tvivel om att Sonny och hans mc-bröder INTE är som du och jag. För att inte tala om kvinnosynen inom klubben. Som är extremt nedtonad i tv-serien.

Usch. Det är så synd på rara ärtor! Jag som älskade de två första säsongerna. Jag tycker i och för sig fortfarande att Katey Sagal förtjänar minst ett prestigepris för sin roll som mc-martriarken Gemma. Men serien som sådan har spårat ur. Och nej. Jag kommer inte att se nästa säsong.

En kul grej trots allt: Att Turbonegro spelades i sista avsnittet. Bästa låten också, Get It On. Kolla in videon HÄR - Euroboys bensprattel är dödligt coolt.

10 kommentarer:

Foghagen sa...

Hells Angels ska det ju vara, inte Hells Angeles.

Anna Thunman Sköld sa...

Åååh, bajsbyxa... tack.

Eveliina sa...

Det är inte den enda HA-kopplingen, även David Labrava som spelar Happy är HA-medlem och var från början endast med som tekniskt ansvarig. Samtidigt som jag känner att serien flörtar väl mycket med HA så känns det som att det är mer eller mindre nödvändigt för att serien ska bli trovärdig, och därmed också framgångsrik. Bara en tanke.

Anna Thunman Sköld sa...

Jag önskar att serien kunde få cred även utan HA-flörtandet. Men jag tror säkert att du har rätt. Visste inte om det där med Happy. Gaah. Så onödigt bara. Lite som att låta en gammal nazist göra gästinhopp i serie om andra världskriget. Gillar't inte.

Diana sa...

Den sista bilden..killen påminner lite om Jay Smith från idol.. Och dåå har jag bara sett ett idol avsnitt... kusligt :P

snygg blogg föresten, bra att du valt att fortsätta blogga på egen hand :)

Anna Thunman Sköld sa...

Hahaha, vem ska jag tycka synd om? Charlie på bilden eller Jay? :)

Roligt att du hittade hit, Diana!

Fred sa...

Hej Anna! Fin blogg. Angående SoA: S03 var aningen svajigare än de två första, det håller jag med om, men räddades ju av säsongsavslutningen. Herregud, vilket jädra avsnitt. Irlandsutflykten behövdes, tycker jag. Charming började kännas lite kvävande. Jag ser fram emot säsong 4. Ha det fint!

Anna Thunman Sköld sa...

Hej Fred, tack för de orden! Jo, nu när jag lugnat mig något, inlägget skrev i affekt efter att ha maratonsett de sista fem avsnitten, så kan jag åtminstone ge dom att säsongsavslutningen var illistig.

Men vi får vara överens om att inte vara överens om Irlands-utflykten :)

Däremot kommer jag säkert inte kunna låta bli att se fjärde säsongen. Trots allt.

Johan Jim sa...

Hola Anna - long time....

tack för infon.. blir ju lite trist med HA-kopplingarna. Bättre när anti-rasism-och-rätt-till-giftemål-för-alla-snubben HENRY ROLLINS var med som VIT MAKT karaktär! Du har säkert pratat om det men jag tänkte bara nämna att om man vill gå tillbaka i tiden och kolla in Mr Hunnam som Mancunian Twink så är ju Queer As Folk U.K. inte dumt!

Pussel från Johan

Anna Thunman Sköld sa...

Don Juan! :)

Jag har ju inte sett Queer, men jag vet att borgmästaren i The Wire och Jax get it on... Jag har sett bilderna - mr Hunnam var en klassisk spinkobritt då. Nu ser han då sannerligen amerikansk ut.

Kram!

Ps. Grattis till M. Let love rule!