söndag 9 januari 2011

Kay Panabaker - den nya Amber Tamblyn

Kay Panabaker som Daphne. Foto: ABC

Amber Tamblyn som Joan. Foto: CBS
Jag får ge bloggkollegan Fjärrkontrollen rätt. No Ordinary Family i Kanal 5 vann över mig i kväll. Fast jag hatade verkligen första avsnittet with a vengeance. Men skam den som ger sig, nu gillar jag den! NOF kommer att bli min sköna söndagsserie fortsättningsvis.

En sak som slog mig var att Kay Panabaker, som spelar dottern i familjen, är så lik Amber Tamblyn. Utseendemässigt en hel del men framför allt i sina roller.

För jag tillhörde den pyttelilla del av befolkningen som såg alla avsnitt av Tamblyns serie Joan of Arcadia (i TV3 kallad Mellan himmel och jord). Där hade hon huvudrollen Joan som kommunicerade med och fick uppgifter av Gud. Och fick kämpa med sin hemlighet samt ansvaret för både sina och andras handlingar. Det låter kristet och trist men hade tack och lov fler dimensioner än ett rent pådyvlande av kristendomens läror. Joan klädde sig lite skönt alternativt.

I No Ordinary Family får Kays rollfigur Daphne telepatiska förmågor och måste lära sig hantera dessa och ansvaret som följer av att höra folks innersta tankar. Daphne klär sig lite skönt alternativt. Både Joan och Daphne har dessutom lillebröder som är nördsmarta (även om smartheten i Daphnes brorsas fall kom med superhjältekrafterna).

Nu hoppas jag bara på att det kliver in en Adam Rove i NOF. Ok, det där fattar bara Joan of Arcadia-fans. Smalt inlägg. Solly.

8 kommentarer:

Vonkis sa...

Ja just ja, Mellan himmel och jord kommer jag ju ihåg, var en helt ok serie.

Har sett fem avsnitt av NOF. Gillar serien tycker att det börjar bli lite tjatigt med alla "titta vad fort hon springer, vi kör i slow-motion" och de eviga diskussionerna om "jag gör det för att skydda familjen". Nu verkar det kanske som att jag inte alls gillar programmet men det gör jag ju, ska se avsnitt sex och sju ikväll :-)

Anna Thunman Sköld sa...

Hurra! En till som såg Mellan himmel och jord! Härligt.

Jag kan tänka mig att det tjötigt i längden. Jag har inte nått dit än, så jag lever i förälskelsestadiet för tillfället :)

Godsfrun sa...

Hej Anna, hittade precis hit, är besviken på mig själv att missat din flytt o smickrad till döds för att du tackade mig!

Självklart har jag också sett mellan himmel och jord. Har dock inte sett NOF ännu.

Mvh
Godsfrun

Anna Thunman Sköld sa...

Haha, klart jag kunde lita på dig, Godsfrun :)

Jag förstår om du har annat i tankarna än var min blogg befinner sig... dags snart, va?

Kul att ha dig här i alla fall. Det känns tryggt!

Virrpanna sa...

åh, mellan himmel och jord. Jag verkligen gillade den serien. Undra om serien finns att köpa..

Anna Thunman Sköld sa...

Hej Virrpanna! Tyvärr verkar det som om serien bara finns att köpa som region 1 på t ex amazon.co.uk.

Men har du regionsfri dvd så går det ju.

Elvira sa...

I'm with you. Tror att jag lyckades klämma alla avsnitt av Mellan himmel och jord, trots de mysko tider den sändes på :)

Anna Thunman Sköld sa...

Coolt! För, ja, de misshandlade (i vanlig ordning) den serien ordentligt, Trean.