onsdag 26 januari 2011

US goes UK och jag blir förvirrad

Skins UK, första säsongen.

Being human UK.

Shameless US.

Jösses, vad jag stör mig på alla de här amerikanska remejksen av brittiska serier. Dels för att jag tycker det är så bortskämt amerikanskt att de inte pallar se de brittiska med lama ursäkter som "fattar inte vad de säger" och "för deppigt, för naket, för... brittiskt". Dels för att jag blir förvirrad. Vad ska jag se och vad ska jag välja bort?

Skins UK såg jag de två första säsongerna av och det var plågsamt för mig som egentligen är pryd. Den har jag ingen önskan att se den amerikanska versionen av. Lätt beslut.

Shameless ställer till problem. Har inte sett den brittiska förlagan men folk jag litar på säger att den är helt galet bra och att man inte ska se den amerikanska. Nu har jag redan råkat kolla in den amerikanska piloten och gillade den, men satt faktiskt hela avsnittet och föreställde mig den brittiska. Gaah! What to do, what to do? Inte pallar man väl att parallellkolla heller?

Slutligen har vi Being Human. Där fick SVT fast mig genom att visa första säsongen av det brittiska originalet. Jag älskar de tre skådisarna som gör varulven, spöket och vampyren. (Mmm... Aidan Turner...) Men sen bara struntade SVT i att visa andra säsongen och jag har inte sett mer. Nu har jag chansen att så att säga "se om" första säsongen i amerikansk tappning. Eller fortsätta med säsong två av den brittiska. Jag repeterar från föregående stycke: What to do, what to do? Inte pallar man väl att parallellkolla heller?

10 kommentarer:

Em sa...

Se brittiska Shameless. Du kommer inte att ångra dig. Har sagt det innan iofs men det förtjänar att upprepas. :)

Anna Thunman Sköld sa...

Ja, jag måste nog göra det. Ska få med min man på den skutan också, känns som vi skulle kunna se den tillsammans. Men åtta säsonger? *pust*

Em sa...

Det blir, otroligt nog, i vissa aspekter bättre ju fler säsonger som kom, men det är så klart en åsiktsfråga :)

Anonym sa...

shamless (US) är sjukt bra tycker jag. Har ej sett UK versionen men gillar inte deras serier så jag nöjer mig med US.

Stekspaden sa...

Jag gjorde också "misstaget" att börja med den amerikanska versionen. Men den är så bra i sig själv så jag ångrar inte mig (även om den engelska möjligtvis är ännu bättre). Årets bästa nya serie hittills. Den engelska har sänts i 89 avsnitt så det kommer ta dig ett bra tag om du väljer att plöja igenom den.

När det gäller Skins finns det antagligen ingen anledning alls att se den amerikanska. Se klart säsong 3-4 i stället med nya karaktärer som gör att det känns som en helt ny serie.

http://twitter.com/JimpySvensson sa...

Jag har inte sett Shameless uk men däremot den amerikanska versionen och jag tycker att den är riktigt bra efter dem 3 avsnitt som visats. Jag håller med stekspaden, bäst i år än så länge.

Anna Thunman Sköld sa...

Jag känner mig ff förvirrad... men ska kanske ta mig an Skins 3-4 ändå, nu när Luke Pasqualino ska bli nye Adama i BSG!

Shameless UK eller US eller bägge kvarstår.

Men Being Human US skiter jag nog i helt till förmån för UK-versionen.

Danjel sa...

Hej. Första gången jag läser din blogg! Kolla inte på Being Human US. Det jag har sett är helt värdelöst utan hjärta och hjärna.

Andra säsonen av BH UK är bättre än den första. Försök få tag på den på annat sätt eftersom SVT inte ha förnuft nog att visa säsong 2.

Malte Andreasson sa...

Shameless är tycker jag något så unikt som en serie där man kan se både remejken och originalet utan problem. Gör det!

Anna Thunman Sköld sa...

Danjel, kul att du hittat hit! Jag ska göra som du säger och se Being Human säs 2 via stream på nätet.

Malte, som jag redan saknar dina månadsbrev! Men jag ska göra som du säger också - och se bägge versionerna Shameless!

Så får det bli.