torsdag 13 januari 2011

Väl fungerande svensk Mästerkock


Jag och ett antal Twänner såg på premiären av Sveriges mästerkock i TV4 i går. Och mitt samlade intryck så här dagen efter är att japp, det där funkade alldeles utmärkt. Särskilt, tror jag, om man redan är van vid formatet från de andra upplagorna som cirkulerar i de svenska kanalerna.

Då vet man att först är det några auditionprogram och sen blir det matlagningsutslagningsmoment. Har man inte koll på detta kanske det framstod som något långrandigt att bara se en massa folk lägga sista handen på sina rätter och sen stå och svettas framför juryn (och fjäska för Per Morberg, som Leif Mannerström surmulet yttrade).

Jag som sett både brittiska, australiska samt den amerikanska versionen gläder mig över att den svenska produktionen så att säga plockat russinen ur kakan på de andra programmen:

Sveriges mästerkock kör utan programledare. Bra. Sveriges mästerkock kör inte tretusen halvtimmesprogram utan håller det till 15 entimmesprogram. Bra. Sveriges mästerkock har humor. Bra.

Det var spännande att se vad svenskarna, i går på auditionstoppen Göteborg och Helsingborg, hittade på för att slå juryn med häpnad. Vissa sökanden försökte för mycket och sekundärskammen sköljde över mig. Vissa sökanden förvånade och högeligen imponerade både på mig och juryn. Som 18-åriga Jennie och 24-åriga Louise. Då var tårarna nära.

Och gällande juryn. Jag gillade sammansättningen av gamle björnbusen Mannerström, hårfagre Morberg och mysige Aujalay. Visst hade jag gärna sett en tjej också men de här tre bildade en ganska komplett trio där ingen direkt tog kommandot men alla hade sitt att komma med. Jag skrattade gott när Morberg klagade på att de andra två lät honom meddela alla dåliga besked - en gång bad guy (hej Viggo), alltid bad guy.

En invändning bara: Vad vinner de som tävlar? Utöver äran? I alla andra länder är det kokboksutgivning, pengar i massor och praktik i flott restaurangkök. Framgick det i programmet vad den svenska vinnaren får?

Sveriges mästerkock är definitivt något jag kommer att följa i vår. Får fyra av fem ballongvispar i betyg. (Men satan i gatan, vad hungrig jag blev under programmets gång!)

Inga kommentarer: