lördag 22 januari 2011

Stylisterna på kanal5.se

Stylisterna. Foto: Fredrik Karlsson/Kanal 5
På måndag är det premiär för Kanal 5:s nya webbserie Stylisterna. En modedokusåpa där tio hugade deltagare från hela landet bor tillsammans och tävlar om att få praktikplats som stylingassistent på Sofis mode. Följaktligen är Sofi Fahrman domare och jury i tävlingen tillsammans med sin syster Frida Fahrman, stylisten Helene Falk (som också står bakom hela programidén) och makeupartisten Teresa Grundin.

Jag har fått se de första avsnitten och jag blir så himla glad för att det faktiskt läggs ner lite tid och pengar på webb-tv-projekt numera. Webben är inte längre en eftertanke utan stället där det händer. Se bara på suveräna webbprojektet Rebecca & Fionasvt.se. Sinnessjukt snygga program, sällan längre än ett dussin minuter per gång.

Stylisterna är som vilken annan (tv-sänd) dokutävling som helst, fast ibland fallerar den i utförande och redigering (mickar i bild och "gympasalskänsla"). Det hastas dessutom fram så fort i vissa moment att det är svårt för mig som tittare att hänga med i varför det tycks si eller så hos juryn. Och pang, bom så kommer en utröstning på det, innan jag ens lärt sig namnen på hälften av deltagarna. Det är irriterande, särskilt när jag som sett hundratals dokusåpor lärt mig formeln för hur det görs bäst och får se något som inte fungerar här. Nog måtte väl Strix som ligger bakom produktionen sett åtminstone ett Project Runway eller ett America's Next Top Model som research? 

Men på det stora hela är Stylisterna den perfekta serien att köra ut så här. Alla modebloggerskor kan se den med laptopen i knät och tycka till och länka inslag från den i sina inlägg. Himla käckt!

Varje måndag och torsdag släpper kanal5.se nya avsnitt.

Inga kommentarer: