måndag 23 maj 2011

Bafta 2011: Sherlock toppvinnare, danska Brottet prisad

Att vi vann. Elementärt, käre Watson. Sherlock vann två priser.

Steve Coogan är en rolig filur tycker Bafta och jag.
Oh my. Dear oh dear. Det har varit brittisk tv-gala. Den prestigefyllda Bafta-galan no less.

BBC1-serien Sherlock vann toppriserna för bästa drama och bästa biroll (Martin Freeman). Sherlock själv, Benedict Cumberbatch, bidde utan. Just nu spelas tre nya avsnitt in vilket vi tackar för. Bra serie. Men att den vann över ITV-dramat Downton Abbey är inget annat än skandal!

En personlig favorit som vann var Steve Coogan för sin "roll" i BBC2-reseskildringen The Trip. Han spelade där en version av sig själv tillsammans med komikern Rob Brydon. Fantastiskt roligt emellanåt! Men varför var inte An Idiot Abroad nominerad? Också skandal!

Danska krimserien Brottet, som ju fått en amerikansk version med svenske Joel Kinnaman (inköpt av TV4), vann bästa utländska serie. Detta över tungviktare som Boardwalk Empire, Mad Men och Glee. Inte illa! Och inte alls en skandal.

Övriga vinnare finner du HÄR!
HÄR är bildspel på vinnarna!

5 kommentarer:

Erika K sa...

Nog för att Donwton Abbey är bra, men välspelat kostymdrama har vi väl ändå sätt förut?
Sherlock tycker jag däremot förnyade den rätt trötta engelska-deckar-genren och gjorde den poppig, snygg och humoristisk. DET förtjänar en Bafta. Heja Sherlock, säger jag!
Fast mannen med det underbara namnet, Benedict Cumberbatch, kunde väl också ha fått ett pris?

Anna Thunman Sköld sa...

Ja, jo. Okej då. Heja Sherlock. Men typiskt att det skulle ställas två såna bra serier mot varandra.

Benedicts (japp, underbart namn - men undrar om han blev mobbad för det i skolan?) förlorade pris törs jag inte yttra mig om då jag inte sett serien där han som vann var med.

Anny sa...

Sherlock är en underbart bra serie som förtjänar alla priser som finns (nästan)! Och Cumberbatch borde också ha vunnit, för vilken Sherlock han är!!

jessica sa...

aaahahaha när jag såg översta bilden trodde jag först att jag tittade på en äldre samt fulare (mänskligare?) version av supernaturals dean och sam!

Anna Thunman Sköld sa...

Hahahaha, åh, Jessica WHY?? Nu ser jag det också :)