onsdag 18 maj 2011

Just nu gillar jag inte Game of Thrones

Gethin Anthony spelar Renly i GoT. En felcasting tycker jag. Foto: HBO
Det är lustigt. Allt det som får David Hylander på Weird Science att uppskatta Game of Thrones får mig att just nu ogilla serien. Framför allt är jag helt emot Renly-linjen. Och nu kommer det spoilers för er som inte är up-to-date med tv-schabraket:

**********spoilertext nedan*****************

För det första fick jag intrycket i böckerna att Renly var en machoman i stil med sin storebror Robert, fast i bättre form. En Rock Hudson av sin tid kanske man kan säga. Han som spelar Renly här är en grov felcasting i ett i övrigt nästan felfritt rollfält. Och det framstod inte förrän långt senare att han och Loras skulle haft ihop det. Att avslöja det redan nu känns som ett billigt knep för att få in något gayvänligt och samtidigt få visa lite mer naket. Som om det sistnämnda behövdes!

För herregud, måste jag behöva se mjölkebyttor, sköten och penisar i vartenda avsnitt för att förstå att det gökas mucho? Först försvarade jag det med att George RR Martin även i böckerna kryddade med tantsnusk som skulle få Jackie Collins att rodna. Men det blir sån överdos att SE samma sak gång på gång på gång.

Sen allt snackande. Blablablablabla. Scenen mellan Cersei och kung Robert var av ett sånt slag att jag riktigt kunde se hur det var inskrivet för att ge skådisarna mer tid i rutan. Inte för att det alls tillförde något. Där kunde det kommit en fördjupande scen med Sansa eller Arya, eller varför inte Daenerys istället.

Och slutligen. Ned frakkin Stark. I boken kunde man förstå hans handlingar bättre, i serien framstår han bara som en butter moralborg som ser allt i svart eller vitt. Han är så rättskaffens att det står en upp i halsen. Det är ju meningen att man ska stå på HANS sida när Jamie Lannister kommer farande med svärd och anklagelser, men det tog emot, ska jag säga.

Jaja. Det kanske bara var det här avsnittet som gjorde mig gnällig. Vi får väl se. Jag fick skriva av mig nu i alla fall. Gott så, så länge.

11 kommentarer:

Companion sa...

Vad är det för skillnad på att se snusket och läsa om det istället? Det fattar inte jag. Jag har inga problem att framställa för min inre syn hur det ser och och vad det är som händer. Sen att se det är lixom.. Ja... Så var det ju...

Tycker att serien har övertygat än så länge. Mycket nöjd. Men.. Jag kan inte uttala mig om resten av avsnittet, för jag har inte sett det ännu.. Min fru vägrar låta mig se det utan henne och hon har inte haft tid.. MUTTER!!!!

Erik sa...

Jo, bortsett från Renlys "fasion sense" så ges det verkligen inga antydningar om deras affär innan andra boken. Men jag kan ändå förstå att det introduceras tidigare för att underbygga Renlys motivationer för kommande val. Att han framställs som en mes i serien är något märkligt, med tanke på att han anses som en fullt kapabel riddare i böckerna.

Sedan kan jag också störa mig på att all bakgrundshistoria av någon anledning måste kryddas med en sexscen. Jag tycker att man måste kunna lita på att tittaren är intresserad nog ändå, utan att behöva locka med godsakerna.

Men du har helt fel gällande Cersei/Robert-scenen! Som bokläsare är jag automatiskt lite skeptisk till nya scener, men just den här kändes helt rätt. Den gjorde både Cersei och Robert avsevärt mycket mindre tvådimensionella.

Personligen har jag aldrig varit ett riktigt Eddard Stark-fan, men jag håller med om att han är etter värre i serien. Jag tror att de har sökt efter kontrasten mellan norr och syd alltför envist, och därför så blir han bara oerhört klumpig och stel.

Personligen står jag gärna på Jaime Lannister's sida. :)

Linda Antonsson sa...

Intressanta reaktioner.

När jag och sambon först såg detta avsnitt när vi fick våra screeners, gillade vi faktiskt skarpt allt utom Cersei & Robert-scenen. Sedan dess har vi sett om det ett antal gånger för att skriva vår recension och vi blev ändå förvånade att det var scenen med Renly & Loras och inte Cersei & Robert som ogillades.

Vår tanke med detta, som väldigt stora fans av böckerna, är att av de nya scenerna i det här avsnittet (och det var många) var det bara Cersei & Robert som inte alls kändes som en scen som kunde ha varit i böckerna. Jag tycker speciellt illa om hur Cersei har skrivits och hur hon spelas, det känns som om man har tagit ett lejon och gjort en gammal bitter katt.

Visserligen är Renly mycket annorlunda från böckerna också, men jag tycker liksom inte illa om den rollfigur som han har fått bli i serien. Jag hade så klart helst sett en Renly som var en ung Robert (fast en ganska medioker riddare), men en mer politisk Renly...det funkar. Cersei utan glöd är däremot en tråkig, irriterande figur som man forfarande hatar för hennes handlingar och som inte ens attraherar med sin starka, magnetiska närvaro.

När det gäller Ned så tycker jag att han framstår ungefär så naive och hindrar av sin moral som han är i boken. Han är inte like kompromisslös som Stannis, men hans agerande stämmer bra med boken för mig. Däremot suckar man så klart när de gör honom till en fantastisk krigare. Men så går det när man har Sean Bean.

Anna Thunman Sköld sa...

Companion: Nu skrev jag detta i affekt, direkt efter jag sett det och självklart kommer jag se vidare, det är ju extremt välgjort och det mesta stämmer överens med hur jag tänkt mig det. Men det här med nakenheten står jag fast vid att jag skulle klarat mig utan. Mest för att när jag läst har jag kunnat föreställa mig så mkt som jag själv vill. I tv: pang, en penis! Men så är jag lite pryd ibland också.

Fast det lär inte bli att jag någonsin ser den här serien med min mamma och pappa!

Erik: Jag håller med dig om allt utom Cersei/Robert-scenen. Hon är inte sån! Och de skulle ALDRIG ha en sån intim stund, aldrig!

Linda: Alltså, vilken imponerande sajt du håller i! Jag är helt med dig i Cersei-frågan. Jag får väl däremot köpa att de valt att presentera Renly som så här, även om det går emot mina fibrer. Jag hade velat se det som att Sansa skulle dras mellan Loras och Joffrey och att vi skulle vilja att hon valde Loras och att det först då skulle framgå att han inte spelade på den planhalvan.

Men vad är väl en bal på slottet? :)

TACK för era intressanta synpunkter!

Linda Antonsson sa...

Tack, Anna. :) Vi har haft sajten i åratal, men jösses vad mycket jobb -- men kul sådant -- det har varit i år.

Jag kan hålla med dig om att det hade varit bra för Sansas berättelse att se hennes attraktion till Loras utan att vi direkt vet att han inte är tillgänglig. Det blir ju nåt hon fokuserar på i framtiden. Men samtidigt så är det ju ett av problemen med filmatiseringen i allmänhet: eftersom tittaren inte begränsas till att bara följa vissa personer och se vad de ser, vet tittaren om en hel del saker som inte framgår för läsarna.

Ta t.ex Aryas scen; vi har haft folk som debatterat i åratal vilka männen hon såg i tunnlarna egentligen var. Men i TV serien står det klart direkt.

Anna Thunman Sköld sa...

Så sant, så sant.

Fredrik Lindgren sa...

Tänkte också på både de diskuterade scenerna, men framställningen av Renly störde mig mest. Att dessutom se att varken han eller Loras har några muskler förstörde inlevelsen. Jag som tycker att Robert är för mjukt framställd.

Annars, gryyyym serie.

Anna Thunman Sköld sa...

Hear, hear, Fredrik! Som sagt, castingen av framför allt Renly = inte bra.

Men extremt välgjord serie. Måste. Bara. Släppa. Böckerna. Från. Skallen.

Sara sa...

Men jag blev mycket glad när jag såg ett kärt ansikte i avsnitt fyra (cripples, bastards...): Joseph Dempsie - underbara Chris i Skins. Det gillade jag.

Erik sa...

Efter att ha sett om avsnittet ett par gånger så får jag väl ändå ge mig på Cersei/Robert-scenen. Jag tror att det jag fastnade för var att den för ett ögonblick visar den "riktiga" Robert. Jag tycker fortfarande att hans monolog från "what is the greatest number" och framåt är fantastisk dock, men som helhet är den rätt märklig.

Linda: Kul att du är här och läser och postar också. Jag har läst och surfat på Westeros i åratal, men aldrig varit aktiv i communityt. Fantastiskt jobb!

Sara: Dempsie var fantastisk i Skins, men han är ju alldeles för gammal för Gendry!

Linda Antonsson sa...

Erik,

Tack! Försöker hålla mig uppdaterad om vad som sägs om Game of Thrones i Sverige, det är liksom extra kul. :)

Jag tycker nog att Robert inte är så tokig i den scenen; han skulle nog ha kunnat haft det samtalet med någon annan rollfigur, det känns som det passar honom. Mark Addy fångar verkligen bilden av en trött kung som helst vill ha ett enklare liv. Sen har de ju valt att dramatisera situationen i kungariket något; det är ju knappast så illa i böckerna, förutom skulderna som helt klart spelar en stor roll.

När det gäller Dempsie som Gendry mildras åldersskillnaden något av att de flesta ju åldrats upp en hel del.