måndag 18 april 2011

Recension: Game of Thrones

Bran Stark och Jon Snow i Game of Thrones. Foto: HBO
Om jag bara fick beskriva HBO-satsningen Game of Thrones med ett ord: Svinbra.

Det bästa är hur bra de lyckats med castingen! Även de personer som inte såg ut som jag hade tänkt mig köpte jag rakt av. Sen tror jag att det är ett plus för mig att jag läst böckerna. För mig var det lätt att hänga med i svängarna, men jag kan föreställa mig att de som är oinvigda kanske blev förvirrade av alla personer i det gedigna galleriet (som bara kommer att växa, mind you).

Jag kan också meddela de som tyckte det var mycket naket och dinglande tuttar att HBO ändå varit smakfullt restriktiva mot hur det beskrivs i böckerna. Han är allt en gammal snuskpelle, den gode George RR Martin. Men som alltid är det kvinnsen som måste visa allt medan männen bara behöver spela med bröstmusklerna och sätta på. (Intressant parentes: i Game of Thrones föredras doggy style. I de andra mantelserierna har kvinnan på topp varit vanligast förekommande än så länge.)  

Om jag ska göra en jämförelse med de andra mantelserierna: Camelot är som en veckoserietidning, lättläst och slarvigt tecknad men ändå fängslande och med tydliga klipphängare. The Borgias är som en Pulitzer-vinnande roman, den tar tid att läsa men med uppenbara kvaliteter och vinnande i längden. Plus att man känner sig duktig efteråt. Game of Thrones är den perfekta blandningen av de bägge. Som ett Sandman-album. Eller The Walking Dead. You dig?

Bästa citatet i första avsnittet: "The things I do for love." //Jaime Lannister
Ser fram emot: när Littlefinger kommer in i handlingen.
Tillägg 21:31: Åh, missade ju största vinsten med överföringen till tv-serie, att man slipper böckernas alla långrandiga kläd-, rustnings- och svärdsbeskrivningar. Yay!

UPPDATERAT 19 april: Glädjen eder, GoT-fans! HBO har redan bestämt sig för att ge serien en andra säsong! Detta trots att tittarsiffrorna inte riktigt var så höga som man kanske hoppats.

17 kommentarer:

Erik sa...

Jag tycker att A song of fire and ice är en av de bästa bokserier jag någonsin läst, alla kategorier (än så länge iaf, får se hur fortsättningen/upplösningen blir). Det är längesedan jag sett fram emot en serie så här mycket, tror det är dött lopp mellan Game of thrones och väntan på sjätte säsongen av 24. Om resten av tv-produktionen håller lika hög klass som de första 15 minuterna som finns på nätet så tror jag att Game of thrones är årets bästa nya tvprogram. Bara scenen när de rider igenom isen i början gav mig gåshud, fantastiskt!

Tack för en grym tvblogg också :)

Seriedrottningen sa...

Det här var en guldklimp! Jag blev faktiskt sugen på att läsa böckerna efter jag sett avsnittet. Pausa i tittandet, för att läsa ikapp i bokform, och sedan fortsätta. Man måste ju njuta av den mer då! Vet du om första säsongen är baserad bara på första boken?

Och är det tungt att läsa på engelska? Jag brukar föredra att läsa på originalspråket, men om det är alltför svår lingo så kanske det får bli svenska ändå...

Anna Thunman Sköld sa...

Erik: Tack för berömmet *suger åt mig* och ja, av det första avsnittet att döma lär du inte bli besviken. Serien verkar följa första boken väldigt nära.

Seriedrottningen: Jag läste precis din recension! Jag misstänkte just det att man som GoT-rookie skulle bli förvirrad.

Jag rekommenderar dig att läsa böckerna på engelska, det är inte särskilt svår lingo, jag hakade upp mig i bland på vissa växter och trädslag som jag inte kunde bli klok på vad det var, tills jag insåg att de nog var hitte-på :)

Jag tror, men är inte hundra, att det är tänkt att varje säsong ska täcka en bok, så första säsongen ska bara vara tagen från första boken. Det verkar så av det jag läst på Wikipedia i alla fall.

Erik sa...

Den andra boken kommer förmodligen att delas upp på 2 säsonger eftersom den är så stor (Enligt Martin´s blogg och förutsatt att det blir en fortsättning). Längtar till sommaren och A dance with dragon redan nu. Hoppas det inte tar 5 år att få färdigt ännu nästa bok också...

Anna Thunman Sköld sa...

Mm... längtar också efter den boken. Jag har ff inte förlåtit Martin för att han bestämde sig för sju böcker istället för från början tre. Fem hade räckt, kan jag tycka. Han får fan inte gå och dö nu eller nåt!

Johan Sporre sa...

Det är helt underbart :) Häftigt att slutet av "Things I do for love" fortfarande kan kännas så i magen trots att man läst scenen ett antal gånger och nu sett den en 4-5 gånger.

Producenterna har sagt att de kommer få det svårare att hålla sig så strikt till böckerna från och med bok två, men själv tycker jag det skulle sitta bra med en 12-13 avsnitt för säsong två som borde kunna följa boken riktigt nära. Från och med tredje blir det nog svårare eftersom det finns händelser i fjärde boken som sker samtidigt som tredje, och tredje boken är redan från börjar så stor att det skulle behövas 15-16 timmar för den.

Johan Sporre sa...

http://viewers-guide.hbo.com/game-of-thrones/?cmpid=ABC794

Är en bra sida för de som vill lära sig mer om karaktärer och världen utan att bli spoilad. (Man får endast veta saker som hänt innan serien utspelar sig.)

Anna Thunman Sköld sa...

Tack för klargörandet, Johan! Hur var New York?

d_ahura sa...

NY Times körde en recension som sket lite i det blå skåpet. På reddit/fantasy finns en hel del länkar till artikeln och genmälen :)
Själv tycker jag HBO helt sonika skulle göra en "The Deeds of Paksenarrion" miniserie och på så sätt tysta kritiken. Håller själv Deeds högre än ASOIAF plus att det skulle bli intressant att se vilken kvinna i hela världen som skulle kunna spela Pakse.

Diana sa...

Åh men vill ha den till Sverge någon gång tack! Typ, imorgon helst låter riktigt bra i mina öron, men lär väl dröja till år 2050 och på en kanal som typ TV75 som ja inte kommer att ha :(
Tur att man alltid har böckerna iaf :)


*drömmer mig bort i GoT dimmorna...*

Johan Sporre sa...

Anna, New York var väldigt trevligt. Första hela dagen där fick jag en chans att sitta i en av de kopiorna av järntronen som de kör runt med :)

d_ahura, den där NYT-"recensionen" fick nog omvänd effekt än vad författaren ville ha :) Trots att det öste vitriol ur henne hade hon knappt något konkret om själva serien att säga. Men åh, Paks hade varit underbart att se på tv.

Diana, 4 maj på Canal+ (och de förhandsvisar de första två avsnitten på Biograf Victor i Filmhuset Stockholm den 3 maj). SVT har antydit att de kan börja visa serien mot årets slut eller början av nästa år.

Anna Thunman Sköld sa...

Åh, Johan, då kanske du finns på bild på Facebook? Där har jag sett folk sitta på järntronen :) Det stör mig att jag var där en vecka för tidigt!

Diana sa...

Johan: OMG! Ja låt SVT ta in en BRA serie för ovanlighetens skull! :D
Synd att man inte har canal+ men är man fattig student så är man ;P
Annars kommer jag beställa dvd-boxen, kosta vad de kosta! :)

Johan Sporre sa...

Ja, jag finns där :) http://on.fb.me/h57PBa

Diana, förhandsvisningen på bio är gratis :)

Anna Thunman Sköld sa...

Haha, åh, vad fint! Med mugg och allt. Tack för att jag fick se bilden!

Apart Förlag sa...

Psst. Ni vet att The Walking Dead finns på svenska, va?
Fri teaser för nedladdning på www.apartforlag.se.
Gilla på www.facebook.com/TWD.sv
(Sorry för reklamandet. Var tvungen när jag läste inlägget!)

Anna Thunman Sköld sa...

Det är helt okej att reklama för en sån sak! Coolt!