fredag 15 april 2011

Neil Gaimans American Gods blir HBO-serie

Åh, Neil. Du är bra.
Ovanstående rubrik gör mig gråtfärdig av lycka. Inte nog med att American Gods är en av de bästa böcker jag läst, det är ju frakking HBO också! Match made in heaven. Nu får vi hålla i hästarna (och tummarna) för än så länge är det bara ett förslag som Tom Hanks produktionsbolag Playtone lagt till HBO.

Men en pilot ska skrivas i alla fall, i samarbete mellan filmaren Robert Richardson* (Kill Bill, Shutter Island) och Neil Gaiman, och sen presenteras. Hoppas, hoppas, hoppas!

Mina vänner och jag har redan börjat diskutera rollbesättning. Vi vill se Jeff Bridges som Wednesday, det är vi helt överens om. Men Shadow är svår. Faktum är att jag alltmer lutar åt The Rock, trots stor initial tvekan. 

Via Aceshowbiz.com.

* mastermag kom med fler goda nyheter: en annan skitbra bok, World War Z, om världen efter en zombieapokalyps, ska bli film och kan med lite tur börja spelas in redan nästa månad! Robert Richardson är med i det projektet också. 

11 kommentarer:

Erik sa...

Bästa TV-nyheten sedan Game of Thrones fick sitt greenlight! American Gods är fantastisk, och Gaiman förtjänar all uppmärksamhet han kan få.

Anna Thunman Sköld sa...

Instämmer!

Erika sa...

Oooh! Nu måste jag skynda mig att läsa så att jag kan vara ett initierat bollplank när det gäller castingen.

Anna Thunman Sköld sa...

Please do, Erika!

hersa sa...

Helt underbara nyheter, men samtidigt blir man sjukt nervös över om det verkligen kan bli bra tv av en sådan monumentalt bra roman...

Anna Thunman Sköld sa...

Håller med, hersa. Det hänger sjukt mycket på castingen.

Johan sa...

Sedan är ju inte Neil Gaiman direkt den författare som fått minst uppmärksamhet, filmmässigt heller -- Coraline, Stardust ...

//JJ

Anna Thunman Sköld sa...

Tru dat, Johan, men till skillnad från exempelvis Stephen King, har alla Gaimans filmer - än så länge - varit riktigt bra. Älskar Stardust-filmen lika väl som boken. Stephen King har fler bomber än eh... granater bland sina många filmatiseringar.

Så jag hoppas på samma bra resultat för Gaiman i tv-serie-världen som i filmvärlden, om piloten för grönt ljus.

Anonym sa...

Tycker att Max Von Sydow skulle bli en förträffligt Wednesday, samt skicka in Viggo Mortensen på gym ett tag så kan han bli Shadow.
//Sami

Anna Thunman Sköld sa...

Sami: Intressanta namn... men jag kan inte alls se Max framför mig som W. Lustiga är att min allra första Wednesday-bild när jag läste boken var Ray Wise aka Laura Palmers pappa i Twin Peaks. Viggo är inget dumt förslag. Jag skulle inte dö om det blev han.

Sami sa...

Sen för att komplettera det nordiska inslaget skulle jag gärna se Stellan Skarsgård som Low-Key.
Ray Wise skulle också bli en bra Wednesday.
//Sami