torsdag 14 april 2011

New York-tips: ståupp på Comedy Cellar


Nick Griffin - rolig snubbe.

Ok, ppl, så här: jag åkte på en film- och tv-tur i New York. Den kan ni med gott samvete skippa. Om ni inte är superfans till Cosby och Ghostbusters. För i så fall är detta grejen för er. Annars gör ni ett mycket bättre val om ni kör på The Sopranos-, Gossip Girl- eller Sex and the City-diton. Film- och tv-turen var minst sagt daterad. Bäst-före-datum passerat.

Däremot: gå på ståupp! Jisses, vilken fenomenal klass det var på alla komiker! Även de som med New York-mått mätt säkert räknades som dåliga var ungefär 40 000 miljarder gånger bättre än hela Sveriges samlade humorelit tillsammans. Och absolut bäst var kvällen jag tillbringade på Comedy Cellar. Stället syns bland annat i introt till tv-serien Louie med och av Louis CK. Under fem timmar (!) såg jag säkert ett dussin ståuppare som allihop går att se i en tv-kanal/ett tv-program nära dig, såsom på Comedy Central, i Saturday Night Live eller på MTV.

Bland de jag skrattade halvt ihjäl mig åt (trots föregående påstående: jag har förlängt mitt liv med säkert 20 år tack vare de här timmarna):
* Colin Quinn (aktuell med Jerry Seinfeld-regisserade Long Story Short-showen på HBO, dök upp oannonserad och körde ett set där jag bröt ihop av skratt när han berättade om tecken på att han blivit gammal och jag kände igen mig i allihop...)
* Aziz Ansari (Parks & Recreation! Sjukt rolig! Hade en utläggning om barnvakter som fick mig att kikna av skratt)
* Julian McCullough (min absoluta favorit under kvällen - vilket inte vill säga lite, känd från Comedy Central framför allt, han fick till och med sin egen blindtarmsinflammation att bli en frustrande, spruta öl ur munnen-rolig historia)
* Godfrey (han hade en extremt kul fighting-sketch som inkluderade hillbillys och en handled - dog lite av skratt där)
* Jim Norton (känd från bland annat tv-serien Lucky Louie höll en lång - bitvis lysande - monolog om hur han älskade kändisar och hur han alltid ville ta bilder tillsammans med dom)
* Neal Brennan (före detta bästis med Dave Chappelle, tillsammans skapade de Chappelle's Show på Comedy Central, Brennan körde en vansinnigt rolig bit om hur han blivit så bundis med sina svarta vänner att han fick använda n-ordet. Han var härligt rå all the way *gilla*)
* Owen Smith (laidback och skön, hade en grej som fick mig att fnissa glatt om hur man som kille ska skita i att skicka bilder på sin kuk utan istället bilder på sig själv när man lyssnar)
* Nick Griffin (också en av mina favoriter, han var gråhårig, singel och deprimerad. Han lät sin depression och det ändlösa dejtandet bli backdrop till sin stund i ljuset, *kolla klippet ovan*)
* Sist men inte minst måste jag också nämna ciceronen Ardie Fuqua. Han agerade värd, uppvärmare och presentatör. Han häcklade oss som var där, han fick igång oss, han hade energi nog att värma upp åtminstone Lysekil. Otroligt rolig.

Det var alltså säkert 5-6 killar till - tyvärr inga tjejer - men de här var de som gjorde mest intryck på mig. YouTuba dom gärna, de är sinnessjukt bra hela bunten. Så åker ni till det stora äpplet - gå på Comedy Cellar och förläng livet. Stort tack till Fredde Blom som hjälpte mig komma ihåg några av namnen här ovan (man fick inga program och efter ett par timmar lovar jag att det blir svårt att minnas vem som var vem eller sade vad).

Inga kommentarer: