måndag 4 april 2011

The Colony - som Robinson borde vara

Joey. En av de som utmärkte sig mest i The Colony. Ex-fånge och hetlevrad.

John. The Mad Scientist. The Professor. Bara 49 år! Geni.

Mike. Mekanikern. Fick alla kvinnor emot sig. Bra jobbat. Foto: Discovery
Tack vare ett tips från signaturen Stekspaden har min man och jag nu sett första säsongen av Discoverys överlevnadsreality The Colony. Och wow, den är allt som Expedition: Robinson borde vara!

Den största skillnaden är att här belönas den som bidrar med något istället för den som lyckas glida med längst. Utan att någon blir utröstad. Utan öråd och fåniga "stå längst på stocken"-tävlingar. Men med sociala spel, grupptryck, utbrott, samhörighet, utstötthet, sorg... tja, hela spektrat av mänskligt beteende i extrema situationer där mat, sömn och trygghet är bristvaror.

Min man utropade den till "den bästa dokusåpa han sett". Jag skulle kanske inte gå så långt, jag älskar mina Project Runway och Top Shot för mycket, men den är helt klart sevärd. Det jag saknade var dels vad som hände med kvinnornas mens, fick dom nån, försvann den, hur löste dom det? Och dels ett "vad hände sen"-program, gärna i kombination med hur det gick till när de spelade in serien. Man har så många frågor efter slutavsnittet.

Men framför allt får man sig en sån satans tankeställare: om det - som i det påhittade scenariot i programmet - blev en global katastrof där all kommunikation och alla bekvämligheter försvann, vilka av oss skulle överleva då?

Jag skulle gå under direkt. Jag kan inte rena vatten, göra upp eld eller skilja på ätbar och oätlig svamp. Min man däremot, jisses vad jag skulle hålla hårt i honom. Han är, som han själv säger, uppväxt med en yxa i ena handen och en bok i den andra. Men av honom finns det få. Av oss andra alltför många. 

The Colony har visats i två säsonger på amerikanska Discovery. En tredje säsong ska spelas in.
HÄR finns avsnitten att streama!

9 kommentarer:

Magnus sa...

Den ska jag se , låter väldigt intressant.

Anna Thunman Sköld sa...

Ja, gör det, helt klart värd att se. Vi ska se säsong två när vi kommit hem från New York.

Johan Sporre sa...

Väldigt fascinerande serie. Jag såg den mer som ett nästan vetenskapligt experiment snarare än en dokusåpa. Trots att de vet att det inte är på riktigt så är det skrämmande hur långt de är beredda att gå mot slutet. Visste inte att det fanns mer än en säsong :)

Anna Thunman Sköld sa...

Den är dokusåpa i ordets bästa bemärkelse skulle jag vilja säga, filmad reality fast utan tävlingsmoment. Anyho, vetenskapligt experiment var den ju i sanning. Verkligen skrämmande när deras tillvaro blev deras upplevda verklighet. Shit alltså, Joey!

Jag måste se säsong två också, då ska de vara i ruinerna av Katrinas framfart. Då blir det ännu mer på riktigt!

Stekspaden sa...

Kul att mitt tips gick hem. I den andra säsongen har deltagarna betydligt mer varierande bakgrund och förkunskaper. Inte lika många överlevnadsproffs som i första.

Anna Thunman Sköld sa...

Ja, tack snälla du! Det ska bli sjukt intressant att se andra säsongen med fler såna som jag :)

Hjalmar H sa...

Mike och John C är ju bäst. Tack för tipset.

Emma sa...

Jag har precis sett klart säsong 2. Ska bli intressant att se vad du tycker om den.

Anna Thunman Sköld sa...

Åh, jag ligger lite efter där, Emma! Men du och jag ska mos def prata om säsong två när jag sett klart. Återkommer!