fredag 25 februari 2011

Vi måste tala om Mad Men


Jag har inte sagt ett knyst om fjärde säsongen av Mad Men. Förut undvek jag allt som hade med den att göra då jag inte sett den och nu när jag ser den (ping Kanal 9) har det bara känts så... efter... att kommentera nåt. Men aaaaah, jag kan inte hålla mig. Jag måste få ur mig några saker:

* Don Drapers nya sekreterare, miss Blankenship. Vilket fynd! Förut var det Roger Sterling som stod för den "komiska lättnaden", nu är det i högre grad hon. Gillas.

* Peggy Olsen. Vilken säsong hon har! Det måste vara underbart för Elisabeth Moss att få sätta tänderna i en sån komplex rollfigur. Motsatsen till henne:

* Betty Draper. Jag saknar henne. Hon som var mer åt Revolutionary Road-hållet. Omgifta Betty Francis är bara en bitterfitta. Men det kanske hinner ändras innan säsongens slut?

* Har inte Joan Harris större höfter än nånsin?

* Har ni också tänkt på att Christina Hendricks, Vincent Karthesier och Danny Strong (som spelar Danny Siegel) alla är Joss Whedon-skådisar? Från Firefly, Angel och Buffy.

* Varje gång Sally Draper är med blir jag nervös.

Färdig.

5 kommentarer:

Mad woman sa...

Agree! Agree! Agree! :) Betty har blivit mindre intressant, Sally blir bara läskigare och Peggy - I love. Scenen med henne och Joan i hissen, när Joan och hon diskuterar avskedandet av den där snubben satt kvar i huvudet långt efter (ja, jag har sett avsnitten i förväg...).

Den stora frågan är - var är det på väg? Under hela säsong fyra hänger det ju liksom i luften. Oh, the suspense....!

Anna Thunman Sköld sa...

Gosh, den scenen i hissen!
Mycket bra.

Sannerligen the suspense. Jag älskar den här säsongen!

Ida sa...

Aaaargh! Jag skäms. Jag älskar Joss Whedon men har missat vad Christina Hendricks är med i - med det måste vara Firefly som jag har dålig koll på?

Anna Thunman Sköld sa...

Yes, Ida, hon är Mals "nemesis", en kvinnlig sol-och-vårare som återkommer några ggr under seriens gång. Hon är ljushårigare i Firefly än i Mad Men. Och smalare.

Peter sa...

Berömda kurvor...
I senaste avsnittet av "Castle", heter en retreat Serenity...bara säger.
I annat avsnitt av Castle tar Nathan Fillion på sig "space cowboy" utstyrseln.
Nostalgi, nostalgi.
Jag vill ha sex med Nathan Fillion och C Hendricks...i den ordningen