måndag 20 januari 2014

Vad jag tänkt se vecka 4


En för alla, alla för en! Foto: BBC One

Just cruisin'... Foto: HBO

I want me gold. Foto: Discovery
Späckad vecka, särskilt allt som kommer från söndagens sändningar i USA. Av de nya serierna har jag bara hunnit se brittiska The Musketeers hittills och den var urhärligt matinéeig med en självklar Luke Pasqualino i huvudrollen som D'Artagnan. Påkostad, ruffig och underhållande. Egentligen synd att den inte gick på lördagar i UK, känns perfekt för lata söndagseftermiddagar i soffan.

Nyfiken är jag så klart också på nya gay-serien Looking och piratserien Black Sails (som har premiär på fredag men som redan släppt sitt första avsnitt på nätet). Men mest pepp är jag faktiskt på Discoverys första egna dramaserie: Klondike, som har premiär i kväll i USA och sen går i två delar långfilmslånga delar till, tisdag och onsdag. Richard Madden, känd från Game of Thrones gör huvudrollen, Tim Roth och Sam Shepard är också med i rollistan.

Sen vet jag inte mycket om Syfys sprillans realitytävling Opposite Worlds, mer än att jag bara måste se ett avsnitt. Tydligen ska ett lag leva i "lyxig framtid" och ett lag i "forntidens fattigdom".

Många historiskt placerade serier!

(UPPDATERAS LÖPANDE! För alla amerikanska tv-premiärer dec-feb kolla HÄR!)

Veckans tv-serier:
The Musketeers - seriepremiär!
Klondike - seriepremiär!
Looking - seriepremiär!
Black Sails - seriepremiär!
Opposite Worlds - seriepremiär!
Keeping Up With the Kardashians - säsongspremiär! Säsong nio nu!
True Detective - gillade verkligen piloten (minus mordoffrets horn), hoppas den fortsätter hålla stilen. Läs min recension HÄR!
Under the Gunn - Project Runways mentor Tim Gunn får äntligen leda ett eget primetimeprogram. Tre gamla PR-deltagare (Mondo, Anya och Nick) ska guida hoppfulla designers till framgång och de som inte håller måttet åker ut. Som en stuvbit av det riktiga tyget, denna serie. Men okej att slötitta på.
Girls - varför irriterar jag mig så satans mycket på denna serie? Samtidigt som jag inte kan låta bli att titta fascinerat på den? Det är en hatkärlek helt klart.  
Episodes -  jag tycker Episodes är småfryntlig. Särskilt scenerna med Matt LeBlanc, Tamsin Greig och Stephen Mangan.
Face Off - Glenn Hetrick är en upptagen man, jag ser honom gästdöma i Best Ink också. Alltid med samma gravallvar.
Nashville - har inte sett förra veckans avsnitt!
Supernatural - Abaddon vs Crowley, vilken underbar helvetesmatch!  
Lost Girl - den här säsongen trampar vatten! Åh, jag har inte alls samma lyckokänsla när jag kollar som föregående tre säsonger. Buhu.
Helix - ser man på, tredje avsnittet var klart bättre. Nu är jag rätt hookad faktiskt.
Justified - senaste nytt om serien är att Mary Steenburgen dyker upp från avsnitt tio.
Cougar Town - Matthew Perry, vilken boss! Sjukt kul avsnitt när han var med!
Brooklyn Nine-Nine - ligger efter!
Grimm - jag är grymt nyfiken på vad Adalind bär på för vidunder.
American Horror Story - kan inte bara den här säsongen ta slut nu så vi kan vända blad och ge plats för nästa omgång istället? Jag tror på 50-talsapprochen i kommande säsong.
Parks and Recreation
- Parks and Rec har fått en sjunde säsong! Leve Pawnee!
Best Ink - hejar väl på *spoiler* Darnell *spoiler* då. 
Top Chef - Jon Favreau i förra avsnittet var precis så där bakåtlutat charmig som jag hoppats på. Idealisk realitygäst.
Person of Interest
- nästan ikapp, Camryn Mannheim har kommit in i serien och allt är väldigt, väldigt spännande!
Fringe (Netflix) -
FEM AVSNITT KVAR!!! Orkar inte! Tur att tv-säsongen är igång så jag kan trösta mig med annat. Det är svårt att föreställa sig ett liv utan Fringarna.
The Amazing Race (streamar) - säsong 21. Kollar ett avsnitt i veckan och "härmar" gammeltevemönstret... nu när mina tidigare favoriter surt nog åkt ur så hejar jag på *spoiler* Chippendalarna istället, de är roliga och charmiga *spoiler*.
House (streamar) - säsong 7. Tragglar på. Gör ryck ibland. Amber Tamblyn har dykt upp, det gillar jag.

I gammelteven/Playkanaler:
På spåret (SVT1/SVT Play) - kvartsfinal!
Atlantis (SVT2, lördagar 18.15) - precis så infantilt spännande som jag hoppats.
Söndag med Sofia (Barnkanalen, söndagar 19.50/SVT Play) - för djurälskaren! Sofia Rågenklint är i Kenya och besöker djur. På söndag ska hon valla kossor...

9 kommentarer:

Jessi sa...

Ja, nu börjar det bli trångt i tv-träsket igen... Klondike måste ju kollas in, Black Sails såg jag igår men det vete fan om jag fortsätter. The Muskateers är värd en koll alltså? Får väl kolla på BBC iplayer nån dag. Och så dom vanliga då; Justified, SPN osv, osv. Så ska man hinna med att jobba oxå!

Anna Thunman Sköld sa...

Musketörerna fann jag mkt underhållande! Men man får ta det för vad det är: lättsam matiné med mycket svärdfäktande och oförrätter som ska hämnas. Samt ondskefulla damer i rött... I LIKE IT!

Black Sails har jag inte stora förhoppningar om, lär se i helgen först.

Anonym sa...

jag älskar musketörerna (fast den senaste filmen var blää) men en serie låter skoj ju :)

ser att du inte tittar på castle, hur kommer det sig?

Anna Thunman Sköld sa...

Jag älskar dom också! Och haaaatade nya filmen intensivt, kul att du också ogillade den.
Jag tror nog att du kan gilla den här versionen.

Angående Castle så började jag titta för något år sen men fastnade inte riktigt. Eller snarare: jag såg på Bones också och tyckte att de var för lika. Det räcker med en sån serie åt gången, för mig.

Men. Jag har absolut planer på att se Castle någon gång. För Nathan Fillion är så klart en favorit :)

Anonym sa...

härligt att du inte gett upp castle för gott :) Nathan Fillion e absolut favorit, han e bara för roligt :)

Danjel sa...

Jag har, efter två avsnitt lagt ner True Detective. Kände att det inte var min kopp te. Inte just nu iaf. Kanske blir det en sån där serie man tar upp långt senare. Just nu har jag så mycket annat jag vill se på i stället.
Det känns kul men nästan lite förvånande att Supernatural är bra igen. Jag hade nästan gett upp hoppet helt. Men så helt plötsligt längtar jag efter nästa avsnitt. Precis som det var back in the days.

Vad tycker vi om The Following då? Jag hoppas på en nystart då jag irriterade mig mer och mer på vad karaktärerna gjorde och hur de agerade i vissa situationer av förra säsongen.

Sen så är jag överlycklig att Shameless äntligen är tillbaka. Och Cougar Town.

Tror även att jag blivit lite kär i Jesper Rönndal i På Spåret.

Så allt som allt en bra början på tv-året.

Anna Thunman Sköld sa...

puzzlemoon: Nej, jag kan ju inte svika Fillion, hur skulle det se ut? :)

Danjel: Så där är det. Allt passar inte alla, och allt passar inte på en gång. Se bara på mig och Fringe!

Supernatural har fått en andra (tredje? fjärde?) andning verkligen! Så glad för det!

Cougar Town är både det roligaste och det pinsammaste jag vet. Kan inte låta bli att fånstirra på Cox och Millers opererade ansikten och förfäras samtidigt som alla orumsrena skämt om Jules närgånghet med sin son får mig att asgarva.

The Following ryker om den inte shapeat upp sig den här säsongen. Jag har inte hunnit se säsongsstarten än.

Och jaaaa, Jesper Rönndal FTW! (Han var jättekul i Intresseklubben också.)

Anonym sa...

Fråga: Ska du inte se The Following?

Anna Thunman Sköld sa...

Jo! Jag har missat ta upp den i min lista, märkligt nog!