onsdag 15 januari 2014

Vad jag tänkt se vecka 3

Det är ett tufft jobb, men någon måste göra det, osv.

Atlantis!
Det blir en sen lista den här veckan eftersom de gyllene globerna kom emellan. Men veckans stora premiär stavas True Detective och den var precis så bra som jag hoppats på.

Sen är barnet inom mig sprudlande glad för att få kolla på Atlantis på lördagskvällar i SVT2

UPPDATERAT 17 januari: Äh, glömde att nya designtävlingen Under the Gunn med Tim Gunn börjar den här veckan.

(UPPDATERAS LÖPANDE! För alla amerikanska tv-premiärer dec-feb kolla HÄR!)

Veckans tv-serier:
True Detective - seriepremiär! Läs min recension HÄR!
Under the Gunn - seriepremiär!
Girls - säsongsstart. Säsong tre och allt är sig likt. Jag stör mig lika mycket som jag fascineras. Och från att ha hatat Adam, sympatiserar jag allt mer med honom.
Episodes - säsongsstart. Jag trodde inte att serien skulle få mer än en säsong. Nu inne på tredje! Jag tycker den är småfryntlig. Särskilt scenerna med Matt LeBlanc, Tamsin Greig och Stephen Mangan.
Face Off - säsongsstart. SJÄTTE säsongen! Hur många special effects-maskörer finns det egentligen? Jag har sett avsnittet men har inte hunnit få några favoriter än.
Nashville - tillbaka från vinterlovet! Bring me that bitchfeja!
Supernatural - tillbaka från vinterlovet - UPPDATERAT 23.11: åååååh, Crowley *hjärtan i ögonen*
Lost Girl - den här säsongen trampar vatten! Åh, jag har inte alls samma lyckokänsla när jag kollar som föregående tre säsonger. Buhu.
Intelligence - jag recenserade den HÄR. Och gav den ett andra avsnitt, men nääe. Den är för b.
The Spoils of Babylon - såg första avsnitten och precis som jag misstänkte var det inte en serie för mig. Jag oooahde åt alla a-listekändisar som gjorde gästspel men hade jag kul? Nope, inte för en sekund.
Helix - jag vette sjutton alltså. Den här serien ville jag gilla. The Thing-aktig och Battlestar Galactica-nyskaparen Ron Moore. Men flera grejer driver mig till VANSINNE! Som att unga tjejen bara går omkring (med typ öppen mun) och TRÅNAR efter sin äldre - upphöjde - manlige kollega. Som att det är så många logiska kullerbyttor att jag VILL att alla ska smittas av viruset och DÖDEN DÖ. Sen att en av forskarna säger "frak" förlåter ingenting. INGENTING. Ändå tänkte jag ge det veckans avsnitt också. För Battlestar Galactica var inte heller en höjdare i början (men där hade de i alla fall en hel världsrymd att leka i, plus cylons!).
Justified - nu står det klart att nästa säsong, den sjätte, blir den sista i sagan om Raylan Givens. Och det är nog bra det. I mitt fall har serien gått från lysande till helt okej bara.
Cougar Town - alltså, wow. Topparna och dalarna i denna. Men den här veckan är Matthew Perry med och då kan det ju bara bli fab! Eller? *orolig*
Brooklyn Nine-Nine - ligger efter! Men sjukt kul att den vann två glober. 
Grimm - det finns inte så mycket att säga mer än att det är en av veckans höjdpunkter att på lördagen äta frulle med Grimm.
American Horror Story - avsnittet med Stevie Nicks var... urdåligt! Hon sjöng helt illa och jag vet inte vad det gjorde för handlingen mer än att vi alla fick sitta och genomlida hennes kraxande. Jag var tvungen att youtuba Nicks sen för att återfå min tro på henne.
Parks and Recreation
- hundrade avsnittet förra veckan. UPPDATERAT 23.13: jag fick uppenbarligen hjärnsläpp, tack Jonte, så jag saknade inte alls Ann och Chris för de var ju hos The Fonz... jeez. Min skalle, så opålitlig! 
Best Ink - hejar väl på *spoiler* Darnell *spoiler* då. 
Top Chef - den här veckan besöks kockarna av JON FAVREAU. Me like!
Person of Interest
- ligger efter nu igen. Skyller på Fringe.
Fringe (Netflix) -
femte och sista säsongen!!! *ynk* Än så länge gillar jag! Men tomheten sen alltså. Vill inte tänka på den.
The Amazing Race (streamar) - säsong 21. Kollar ett avsnitt i veckan och "härmar" gammeltevemönstret... ep 8 väntar.
House (streamar) - säsong 7. Tragglar på. Gör ryck ibland. Amber Tamblyn har dykt upp, det gillar jag.

I gammelteven/Playkanaler:
På spåret (SVT1/SVT Play) - det råder ingen som helst tvekan om vilka, eller snarare vem -  jag hejar på den här veckan. Jesper Rönndal!
Atlantis (SVT2, lördagar 18.15) - seriepremiär! WHOOPEE! Från skaparna av Merlin! Ny fantasysaga för oss unga i sinnet! Tack, SVT!
Söndag med Sofia (Barnkanalen, söndagar 19.45/SVT Play) - för djurälskaren! Sofia Rågenklint är i Kenya och besöker djur. Förra veckan var hon i en babyelefantpark där de tog hand om övergivna elefantungar (mammorna hade blivit skjutna för sina betar). Den här söndagen ska hon hälsa på hos geparder. Verkligen inte bara för barn!

9 kommentarer:

Jonte sa...

Ang Parks & Rec: "saknade Ann & Chris"? Dom var ju med ungefär lika mycket som vanligt? Eller har jag missat något avsnitt?

Anna Thunman Sköld sa...

Jonte, Jonte, Jonte! TACK!! Jag var heeeelt ute och cyklade. Ibland tror jag att jag kanske ser lite för många serier... Men du har rätt: de var med och mycket också. Skulle ta reda på barnets kön etc. Snurrig är tydligen bara förnamnet...

Jossan - Heart Skipped A Beat sa...

Jag fattar inte heller varför Stevie Nicks var med i AHS. Hon tillförde ju absolut ingenting!

Seriesoffan sa...

Och nu har Episodes fått en fjärde säsong också! Det är helt sjukt! Eftersom jag är nerkärad i Tamsin Greg är jag såklart superglad!

Anna Thunman Sköld sa...

Jossan: Det var nog mest en gimmick, för det fick ju gott om uppmärksamhet.

Annie: Åh, vad roligt att du också gillar Episodes, det är en sån där serie som jag känner mig väldigt ensam om att titta på. Och vad bra att du gillar henne, för jag är döförtjust i Stephen Mangan :)

Jessi sa...

True detective, Supernatural, Justified, På spåret och en jäkla massa Fringe. Fast den blir ju lite lidande nu när många andra serier börjar igen...

Beatrice Björk sa...

Jag blir nästan provocerad av att jag tyckte True Detective var så bra. Jag hade liksom hoppats på en intressantare reaktion från mig själv :D

Mia sa...

Har du sett att Spn-pojkarna delade ut pris på Critics Choice Award igår/i natt? Jensen såg inte helt tokig ut om man säger så ;)

Anna Thunman Sköld sa...

Jessi: Vi är på sista säsongen av Fringe och den är bara 12 avsnitt så det känns läskigt nära slutet nu!!

Beatrice: Hahaha! Men vad kan man göra? Det går inte att motsätta sig bra kvalitet. Jag tyckte det var skönt att den levde upp till hajpen. Denna förbannade hajp som jag själv varit med och byggt upp.

Mia: Great minds think alike! Jag lade precis upp ett inlägg om detta. Jag såg bilderna i morse och ba: Mmm...