måndag 27 januari 2014

Vad jag tänkt se vecka 5

Jolly good!
Jag hade migrän förra veckan, det märktes i min uppställning här. Jag missade att ta med både Sleepy Hollow och The Following. Vilken säsongsavslutning förstnämnda bjöd på! Bra klipphängare för nästa säsong... The Following hann jag inte med. Men det löser sig denna vecka.

I helgen är det Super Bowl i USA så en del serier utgår medan andra visas en annan dag än vanligt.
Och hell no, jag ska inte se mell-o. Däremot Sherlock som nu äntligen har säsongspremiär även i svensk tv.

(UPPDATERAS LÖPANDE! För alla amerikanska tv-premiärer dec-feb kolla HÄR!)

Veckans tv-serier:
The Following - inte sett än!
The Musketeers
- blev oväntat förtjust i detta matinéäventyr med snygga kostymer och fungerande oneliners. Det blir till att fortsätta titta.
Klondike - herregu, vilket fiasko! Jag hade hoppats så mycket men bortom den välgjorda ytan fanns... ingenting. I jakten på autenticitet tappades manus och skådespelarregi helt bort. Nu var det bara tre delar, men jag hade aldrig sett fler avsnitt hur som helst.
Looking - HBO:s nya gayserie känns... rätt ljummen va? Jag tyckte varken bu eller bä. Jag tänker se två avsnitt till bara för att jag vill gilla.
Black Sails - min man spelar just nu Assassin's Creed IV: Black Flag som handlar om pirater, det gjorde allt väldigt förvirrat när vi nu tittade på Starz-piloten. Men så illa var det väl inte? För att vara bröst- och blodkanalen kändes det ovanligt nyanserat, trots allt. Den där första pubesperuken, dock... LOL. Ger även den ett par avsnitt till.
Opposite Worlds - hann inte se!
Keeping Up With the Kardashians - hann inte se - vilket säger mig att jag kanske tröttnat lite på familjen rumpa.
True Detective - sjukt bra serie! Mordgåtan är det minst intressanta. Och OMG, kroppen på Alexandra Daddario! Undrar hur mycket Woody Harrelson klumpade sig med flit... Läs min recension HÄR!
Under the Gunn - nu har mentorerna fått sina lag, nu börjar det roliga. *spoiler* Stackars Nick som fick känna sig som den mobbade i gänget, som ingen hade som förstaval. *spoiler*
Girls - den här veckans avsnitt skrattade jag så mycket åt. Ibland kan jag relatera väldigt väl med Lena Dunhams Hannah och hennes snedvridna känslor. Men jag tycker mer och mer att de andra tre vännerna är överspelade och klara. Hej då med er. Lena och Adam räcker som huvudroller.  
Episodes -  åh, vilket fnissigt avsnitt! SÅ. HIMLA. FÖRTJUST.
Face Off - har fått en favorit nu: Rashad!
Nashville - har inte sett!
Supernatural - den här veckan ett Garth-avsnitt. 
Lost Girl - har inte sett!
Helix - fan, vad alla agerar fegt och illa och dumt! Hatar allihop! DÖ! Men virussmittan gör att jag tittar vidare.
Justified - vad är oddsen för att Boyd får ihop det med ryskan? Rätt låga va?
Cougar Town - förra veckans avsnitt var också kul. Bra där, Cougs!
Brooklyn Nine-Nine - ligger efter!
Grimm - hur rolig klipphängare?! Otroligt segt att behöva vänta till 28 februari på nästa avsnitt.
American Horror Story - yes, älskade förra avsnittet med allt blod och yxhuggande och dödande!
Parks and Recreation
- Aaww, Andy.
Best Ink - hejar väl på *spoiler* Darnell *spoiler* då. 
Top Chef - final denna vecka och min favvo *spoiler* Nina *spoiler* är kvar!
Person of Interest
- var tvungen att lovebomba PoI lite HÄR! Coolt också att det finns Batman-teman i historiebågarna!
The Amazing Race (streamar) - såg klart säsong 21 i går. Buuuuuuu! *spoiler* Alltså, att getfarmarna vann var en sån skandal! Och så kallar de sig "nice guys"? Några mer passivt aggressiva typer har jag sällan stött på! Nä, Chippendalarna skulle ha vunnit. Basta. *spoiler*
House (streamar) - säsong 7. Tragglar på. Gör ryck ibland. Amber Tamblyn har dykt upp, det gillar jag.
Chicago PD - jag har sett ett avsnitt och tycker att Dick Wolf sneglat mer än lovligt på The Shield och NYPD Blue, men då jag inte har någon annan vettigare polisserie att se för tillfället ger jag den sedvanliga tre avsnitt i alla fall.

I gammelteven/Playkanaler:
Sherlock (SVT1, lördag, 21.30) - säsongspremiär!
Vogue 120 år (SVT2, fredag 20.00/SVT Play).
Dokumentär om anrika modemagasinet. Eftersom det krockar med På spåret väljer jag att se lördagsreprisen istället. 
På spåret (SVT1/SVT Play) - Oh no, Jesper Rönndal vs Ylva Hällén. Två favoriter ju!
Atlantis (SVT2, lördagar 18.15) - precis så infantilt spännande som jag hoppats.
Söndag med Sofia (Barnkanalen, söndagar 19.50/SVT Play) - för djurälskaren! Sofia Rågenklint är i Kenya och besöker djur. Finns även i SVT Play.

11 kommentarer:

Josefin sa...

Har kollat på Altantis och finner det något barnsligt, men gamla kunskaper sen skoltiden kommer fram till ytan och det i sig är ju rätt spännande. Grimm har premiär den 1 fabruari på "gammel-tv" så som jag har valt att följa det. Och då är det ju också Melodifestivalen och Sherlock så det blir en riktig premiärlördag på lördag ju. Kul!

Ida sa...

Inte Banshee, säsong 2?

Jessi sa...

Här blir det väl som vanligt Supernatural och Justified (och ja, Boyd lär ju få ihop'et med henne...)Sherlock har jag redan sett men På spåret är ju givet! Mello kan kvitta, det räcker med att se alla banderoller för Andra chansen som ska köras här i sta'n. Sen är jag ju inte klar med Fringe än, drar ut på det lite, lär ju få abstinens...

Anna Thunman Sköld sa...

Josefin: Oh, ja. Atlantis är mer för barn, det var Merlin också. Men jag gillar det där enkla ibland. Inte så mycket bröst och blod, mer fantasi och dåliga kulisser :)
Hurra för att du äntligen får se mer Grimm - toppenserie, anser jag!

Ida: Nähäru. Den dumpade jag i säsong ett, jag stod inte ut med allt våld och alla muttscener. Av samma anledning som jag lade av med Spartacus också. Vi får se hur länge jag står ut med Black Sails, den har åtminstone börjat rätt milt.

Jessi: Du, det lär du få - abstinens alltså. Jag ska hitta en annan serie att bingekolla. Lutar åt The Good Wife eller Scandal. Arkiv X ska jag också se om, men vill lägga lite distans mellan Fringe och den.

Nicklas sa...

Har sett avsnitt 1 och 2 på den andra säsongen av The Following och måste säga att det känns rätt tamt än så länge! I stort sett samma sak som första säsongen fast med nya ansikten! Men det finns ändå något som gör att jag fortfarande kollar så ger den ett par avsnitt till!

Älskar Grimm!! Allt jag har att säga om den serien :)

True Detective är fantastisk! Matthew McConaughey är helt fantastisk som den cyniske Rust, även Woody är bra men har inte en lika komplicerad karaktär att gestalta!

Ska ta och kolla in Black Sails och Klondike! Vill så gärna att den senare ska va bra då jag gillar Richard Madden men har inte hört så bra om den tyvärr..

kjejon sa...

apropå Chicago PD:undrar hur Jason Beghe låter när han är förkyld,har kollat alla avsnitt hittills och maken till raspig stämma får man leta efter. Annars är faktiskt "Mom" en stor favorit just nu. Anna Faris blir bara bättre och bättre.

Millis sa...

Fråga, var streamar du Under the Gunn? Ingen av mina vanliga streamingsiter har länkar till det nämligen och tänkte jag kollar här, för du verkar ju ha sett det :-)

kjejon sa...

http://www.watchseries-online.eu/2014/01/under-the-gunn-s01e01-who-is-under-the-gunn.html

Millis sa...

Tack Kjejon!

Anna Thunman Sköld sa...

Nicklas: Ang Grimm: Det är allt man behöver säga om den serien :)

Klondike var som sagt en jättebesvikelse. Slöseri på vackra vyer och bra skådisar.

Jag har inte sett The Following än, men tror att det är precis som du säger.

kjejon1: Hahaha, jag har tänkt detsamma!! Om Beghe alltså. Det är i stort sett bara för hans skull som jag kommer orka fortsätta se serien.

Mom borde jag faktiskt kolla upp. Janney är en favorit ju.

Millis: kjejon1 svarade dig bra. Personligen ser jag den faktiskt direkt på Under the Gunns hemsida (http://www.mylifetime.com/shows/under-the-gunn/video/full-episodes). Jag använder Firefox som webbläsare, till den har jag laddat hem ett tillägg som heter mediahint. Detta tillåter en att se amerikanska program. Mycket användbart!

kjejon sa...

jodå, känner till mediahint, själv använder jag vid behov Hola Unblocker, finns som tillägg till Google Chrome eller Chromium, kanske också Firefox? En förträfflig uppfinning, heder, ära och långt liv till utvecklaren!