tisdag 21 januari 2014

Person of Interest = allt som inte fick plats i Batman-filmerna

Hunden Bear är ett underbart tillskott till serien. Foto: CBS

Fördelen med att ha en Nolan-broder (Jonathan) som skapare till Person of Interest är att du kan kasta in en massa idéer och spår som inte får plats i din andra Nolan-broders (Christopher) filmer om Batman.

Plötsligt ser jag på Person of Interest på ett helt nytt sätt! Jag läste nämligen den HÄR artikeln plus en annan där Shahis rollfigur kallas för seriens Catwoman och Caviezels för Batman (minus dräkt, plus kostym).

Hej, aha-upplevelse. 

Är det någon annan utöver jag själv som ser Person of Interest? Från att ha varit en ganska ordinär veckans fall-serie har en intrikat kringbåge växt fram med flera viktiga pusselbitar/nyckelpersoner. Dessa har dessutom fått serietidningsklingande namn som *spoiler* om du inte är ikapp med USA: Root, Control, Vigilance...
Ännu mer Batman-vibb på det med andra ord. Jag ser också släktskap med Fringe, konstigt nog. Det är något med teamets sammansättning, med Finch/Walter-genialiteten och att allt inte går som de/vi tror, vill och hoppas.

Vad vill jag säga med det här då? Jo, att ni ska ge Person of Interest en chans. Den är inte lika magiskt beroendeframkallande som Fringe, men nu i säsong tre kan jag inte vara utan den.

Ps. Amy Acker FTW.

6 kommentarer:

Jessi sa...

Jag tittade på första säsongen men tappade den nånstans på vägen. Har dock tänkt att återuppta nångång för jag gillar den ju.

Daniel sa...

Jag har kollat från början och älskar serien , kul att du skrev om den =)
gillar shaw , kul med en tjej som tar för sig.
Senaste avsnittet var väldigt mysigt i slutet

Sevrin sa...

Jag hade ingen aning om att Jonathan Nolan hade skapat denna eller en tv serie överhuvudtaget... Hur kunde jag missa detta??? Jag ÄLSKAR ju bröderna Nolan! nu hamnade precis Person of Interest på plats nummer 1 på min watch list. Säsong 4 av 24 får ursäkta.

Anna Thunman Sköld sa...

Jessi: Fördelen är att detta är en serie som lämpar sig för binge-tittning, så se den i ett svep nån gång.

Daniel: Jag fick fan TÅRAR i ögonen av slutscenen! Den här säsongen är GRYM (i ordets alla bemärkelser).

Sevrin: Vad mycket göttigt du har framför dig! Men observera att första säsongen är lite... enahanda. Dock att innevarande säsong (3) är HUR BRA SOM HELST! Du har ändå de bästa 24-säsongerna bakom dig :) (Även om jag glatt såg allihop...)

Unknown sa...

Jag fastnade för POI vid första avsnittet. Blev lite rädd att den skulle fucka upp som så många andra serier man börjat titta på, men nej då. POI's sämsta avsnitt är fortfarande så mycket bättre än alla andra seriers bästa avsnitt. I mitt tycke.

Anna Thunman Sköld sa...

Det var lovord det! För mig tog det längre tid att fastna men nu är jag glad för att jag lät den ta tid.