söndag 12 januari 2014

Mina Golden Globe-gissningar 2014 (tv-kategorierna)

Dessa två genier leder galan igen. Foto: NBC
Då ska vi se hur många rätt jag kan få till i år då.
Det är sällan priserna hamnar där jag vill att de ska hamna och det är svårt att inte rösta med hjärtat.

Galan går i natt i NBC, jag har skrivit lite om den HÄR.

Mina gissningar i rött.

Bästa dramaserie
Breaking Bad
Downton Abbey
The Good Wife
House of Cards
Masters of Sex
Motivering: Jag tror och hoppas på storslam för Breaking Bad. Den slutade på topp.

Bästa komediserie/musikal
The Big Bang Theory
Brooklyn Nine-Nine
Girls
Modern Family
Parks and Recreation
Motivering: Brooklyn Nine-Nine är den roligaste nya komedin på länge men säkert vinner nån långkörare. Väljer det minst onda.

Bästa miniserie eller tv-film

American Horror Story: Coven
Mitt liv med Liberace
Dancing on the Edge
Top of the Lake
White Queen
Motivering: Top of the Lake var en av de bästa serierna 2013, men urdeppig och svår att älska. Därför tror jag Mitt liv med Liberace tar hem det.

Bästa skådespelare i en miniserie eller tv-film
Matt Damon (Mitt liv med Liberace)
Michael Douglas (Mitt liv med Liberace)
Chiwetel Ejiofor (Dancing on the Edge)
Idris Elba (Luther)
Al Pacino (Phil Spector)
Motivering: Douglas gjorde verkligen ett fantastiskt jobb som Liberace.

Bästa skådespelerska i en miniserie eller tv-film

Helena Bonham-Carter (Burton and Taylor)
Rebecca Ferguson (White Queen)
Jessica Lange (American Horror Story: Coven)
Helen Mirren (Phil Spector)
Elisabeth Moss (Top of the Lake)
Motivering: Hoppas, hoppas juryn vågar skippa de gamla uvarna och tar Elisabeth Moss, som var så bra i Top of the Lake. Svenska Rebecca tror jag inte alls på, hennes serie sög.

Bästa skådespelare - dramaserie
Bryan Cranston (Breaking Bad)

Liev Schreiber (Ray Donovan)
Michael Sheen (Masters of Sex)
Kevin Spacey (House of Cards)
James Spader (The Blacklist)
Motivering: Som jag skrev ovan, jag hoppas på Breaking Bad i år.

Bästa skådespelerska - dramaserie
Julianna Margulies (The Good Wife)
Tatiana Maslany (Orphan Black)
Taylor Schilling (Orange is the New Black)
Kerry Washington (Scandal)
Robin Wright (House of Cards)
Motivering: Men har ni SETT henne i Orphan Black? X antal roller och Tatiana gör allihop totalt trovärdigt. Hon måste vinna!

Bästa skådespelare - komediserie

Jason Bateman (Arrested Development)
Don Cheadle (House of Lies)
Michael J Fox (The Michael J Fox Show)
Jim Parsons (The Big Bang Theory)
Andy Samberg (Brooklyn Nine-Nine)
Motivering: What the heck, jag gissar på Andy Samberg. Helt och hållet känsloröstning, säkert vinner Fox pga comeback men ändå lång och trogen tjänst.

Bästa skådespelerska - komediserie
Zooey Deschanel (New Girl)
Edie Falco (Nurse Jackie)
Lena Dunham (Girls)
Julia Louis-Dreyfus (Veep)
Amy Poehler (Parks and Recreation)
Motivering: Det skulle vara så rättvist och roligt om Amy Poehler vann!

Bästa birollsskådespelare - tv-serie, miniserie eller tv-film
Josh Charles (The Good Wife)
Rob Lowe (Mitt liv med Liberace)
Aaron Paul (Breaking Bad)
Corey Stoll (House of Cards)
Jon Voight (Ray Donovan)
Motivering: Gaaah, jag har en elak känsla av att Jon Voight tar det (han var ljuvlig som totalt o-pk player i Ray Donovan), men Aaron Paul borde få det! Yeah, bitch!

Bästa birollsskådespelerska - tv-serie, miniserie eller tv-film
Jacqueline Bisset (Dancing on the Edge)
Janet McTeer (The White Queen)
Hayden Panettiere (Nashville)
Monica Potter (Parenthood)
Sofia Vergara (Modern Family)
Motivering: Hayden! Hayden! Hayden! Inget går upp mot hennes bitchfeja! 

2 kommentarer:

Sevrin sa...

Breaking Bad SKA vinna inatt, allt annat är ett skämt! Får bli att hitta en ordentlig stream nu då :)

Anna Thunman Sköld sa...

Ja, vi fick ju rätt (i alla fall i två av tre fall, stackars Aaron Paul borde verkligen fått en han med)!