torsdag 9 januari 2014

Mitt första intryck av Intelligence

En helt sjuk grej dock: Meghan Ory, längst till vänster, är jättelik SagaNorénLänskrimMalmö i vissa ögonblick!

Ok, först bara: JOSH HOLLOWAY!
Jag var så himla glad för att se hans namn när den här CBS-serien började komma på tal.
Men. (Ni visste att det skulle komma.)
Som det knappast kan ha undgått någon bloggläsare här är jag för tillfället DJUPT nere i Fringe-träsket. Och där har vi en (två, tre) historiebågar, fantastiska karaktärer som interagerar felfritt, genomgående spännande fall och ofta såna jobbiga klipphängare att man BARA MÅSTE se nästa avsnitt (och nästa). Plus innehåller fungerande banter mellan rollfigurerna.

Jag är dessutom mitt i säsong tre av Person of Interest, som liksom är och nosar på Fringe-kvalitén nu när den fått riktning (MASKINEN!!) och några riktigt bra uppgraderingar av skådespelare (och BEAR!!) som jag väljer att inte namnge pga spoilers.

Båda dessa serier har så klart fördelen att ha gått ett tag (eller i Fringe-fallet slutat) vilket innebär att jag har byggt relationer till dom, men när man har förmånen att götta sig detta goa är det väldigt svårt (och kanske en aning orättvist) att titta på en serie som Intelligence och INTE göra jämförelser. Jämförelser som Intelligence inte går vinnande ur.

Istället för Josh ser jag en Sawyer light som "klippt sig och skaffat sig ett jobb". Och fått ett chip i skallen som gör honom till ett levande uppslagsverk (Chuck, någon?) men ändå med glimten i ögat i behåll. CSI-reliken Marg Helgenberger känns fortfarande som Catherine Willows som fått en befordran (hon är "Sawyers"chef). Eller en svag Nina Sharp-kopia (Fringe-fansen fattar).
Redan där finns ett stort problem. Holloway och Helgenberger är alldeles för starkt förknippade med sina tidigare roller. Jag har svårt att se dom som något annat. Det kanske är en vanesak, men i dessa slit och släng-dagar har jag ingen ro att vänta på att magin ska börja.

Istället lägger jag Intelligence åt sidan. Jag tror säkert att den kan få ett antal säsonger och tuffa på, men för mig kom den i helt felt läge. Nu får ni ursäkta mig, men jag har en dejt med Walter, Peter och Olivia.  

2 kommentarer:

cornelia. sa...

apropå att meghan ory är lik någon så tyckte min pojkvän att hon var en kopia av michael jackson när hon hade pilotsolglasögon på sig. (när de skulle stiga på planet.)

jag håller med om det du skriver om serien i övrigt. jag är nästan helt klar med fringe (några avsnitt kvar på sista säsongen.) och person of interest dumpade jag faktiskt efter piloten, så jag har en lucka som intelligence åtminstone kan få försöka fylla. men jag kanske borde ge person of interest en till chans då.

Anna Thunman Sköld sa...

Haha, hon kanske har ett sånt utseende som man kan se många andra personer i!
Jag såg inte Michael Jackson-kopplingen men om jag ser ett avsnitt till ska jag vara uppmärksam :)

Ja, Person of Interest tog sin tid på sig. Jag gav upp den faktiskt, men sen fick jag en lucka och då tittade jag ikapp och den blev väldigt mycket mer intressant från andra säsongen. När det blev mer båge och inte bara veckans fall.

Hade det inte varit för dessa två hade jag säkert givit Intelligence fler chanser direkt.