söndag 10 juli 2011

Sommardokusåpor jag följer

Som klippt och skuren för en sån här bild: Heidi Klum.
För mig är dokusåpor som bokvärldens deckare: lättsmälta med spänningsmoment och bergshängare som gör att man vill fortsätta se/läsa. Sommaren har en hel del att bjuda på och följande kollar jag på:

* Masterchef Australia, säsong 2 - i TV8. Orkar inte se alla avsnitt, de gödslar ju med dom i aussie-versionen! Men tillräckligt många för att veta vilka jag gillar och ogillar. Dessutom måste jag ju se när domar-George står och hopp-väger på sina små fötter när han vill ge eftertryck till sina ord. Sånt gör bara korta personer. I alla fall som jag sett.

* Masterchef USA, säsong 2 - via YouTube. Till skillnad från den australiska versionen har den amerikanska enbart ett dussin avsnitt. Och jag föredrar Gordon Ramsay i den här mer återhållsamma rollen än den han förmedlar i Hell's Kitchen. Just nu är jag dock skitsur för en av de personer jag gillat mest har röstats ut på heeelt orättvisa grunder. *hytter med näven*

* New Zealand's Next Top Model, säsong 3 - via YouTube. Tredje säsongen är sämst hittills, men jag tittar ändå för det jag gillar med alla TM-versioner är själva fotouppdragen.

* Britain and Ireland's Next Top Model, säsong 7 - via YouTube. Men hur snygg är inte Elle Mcpherson som sedan förra säsongen är programledare? Hon är 48 år och slår alla de andra modell-wannabe:sen på fingrarna med sin skönhet och hårman. Och även om det säkert ligger massa ingrepp och botox bakom så ser hon... fräsch ut. Åh, avunden! Det har bara hunnit gå ett avsnitt än så svårt att säga hur säsongen blir.

* Keeping up with the Kardashians, säsong 6 - via blinkx. De första säsongerna var så himla roliga, innan alla i familjen blev überkända. Särskilt gillade jag att det fokuserades även på pappa Bruce Jenner. Men nu trampar serien vatten. Och i likhet med The Hills så har det gått från att kännas ganska manusfritt till att verka totalt regisserat och kontrollerat. Trist! Bruce, Khloé och Scott är behållningen.

* NY Ink, säsong 1 - via TV-Link. Ami James är tillbaka. Denna gång i NYC. Tim Hendricks har han med sig från Miami Ink, i övrigt är det nya ansikten, nya konflikter och massor av tatueringar. Gillar't skarpt! Höjdpunkt so far: Slipnot-sångaren Corey Taylor bryter ihop när han gör en minnestatuering.

Ska börja se:
* Project Runway Australia, säsong 3. Har precis haft premiär. Med ny programledare: Megan Gale. Och istället för Henry Roth som Australiens svar på Tim Gunn ska Australia's Next Top Model-domaren Alex Perry bli designerdeltagarnas mentor. Mhm. Inte helt övertygad om det. Jag gillade Roth! 
* Famous Food, säsong 1, start i dag, 10 juli. Heidi Montags comeback i realityvärlden. Jag såg hennes "fantastiska" rollprestation i Adam Sandler/Jennifer Aniston-komedin Min låtsasfru och wow, hon bör undvika skådespelarbanan. That's fo sho. I FF ska hon och massa andra C-profiler (däribland Vincent Pastore aka Big Pussy från The Sopranos!) starta restaurang tillsammans.
* One Man Army, premiär 13 juli. Läs mer HÄR!
* The A List: New York, säsong 2, start 25 juli. Vad kan jag säga till mitt försvar? Detta är min totala guilty pleasure-dokusåpa. Six bitchy queens som har alldeles för mycket tid och botox. Älskar't.
* Project Runway, säsong 9, start 28 juli.

I valet och kvalet:
* Expedition Impossible, säsong 1. Tre avsnitt har gått och det låter som en ripoff på The Amazing Race. Och TAR ser jag av princip när det går i TV6. Och jag får känslan av att TV6 kommer att visa även den här. Ska jag vänta eller se nu? Ständigt dessa val.

Och nope, jag ser inte på Hell's Kitchen (tröttnade efter sex säsonger på Gordons skränande), SYTYCD, The Glee Project, Big Brother, Ice Loves Coco, Real Housewives of..., Jersey Shore, Mob Wives och typ tusen andra. 

5 kommentarer:

Dorian sa...

Expedition Impossible behövs inte ses. Blir aldrig någon spänning, dåligt igenom tänkta uppdrag där det lag som är först får göra allt jobb (tex gräva upp en källa med vatten ur sanden). Vinnarna av etapperna får enbart 5 min försprång på nästa etapp. Att ens nämna detta program i samma mening som TAR är en hädelse. I väntan på race 19 så borde du istället se TAR Australia som går just nu, dämpar längtan bra.

Anna Thunman Sköld sa...

Bra! Tack, då skiter jag i EI och går på TARAUS istället.

Ida sa...

Som jag har väntat på nästa säsong av Project Runway Australia!

Men så besviken jag blir på att Henry är borta. Jag gillade honom också jättemycket.
Alex Perry - neeeej. Jag var så trött på hans "she looooooks EXPEEEENSIVE" i Australias next top model.

dj sa...

En klockren observation angående mat-George.
Faktiskt riktigt kul å se han hoppa upp sig ett par centimeter varje program.

Anna Thunman Sköld sa...

Ida: Men jaaa, varför byta en som var så perfekt i mentorrollen mot en som mest verkar besatt av sig själv?
Är mkt skeptisk.

dj: Kul att du också tänkt på det :D