söndag 14 april 2013

Recension: Da Vinci's Demons

Bringa som en frukostflinga? Tom Riley som Leonardo Da Vinci. Foto: Starz
Jag borde kanske ha tagit lärdom från Spartacus, Starz tidigare storproduktion, att kulisser och cgi inte är av bästa kvalitet i den kanalens serier. Jag borde kanske inte heller fallit fullt så hårt för den andra samtida kostymserien, The Borgias, som Showtime visar (och som börjar sin tredje säsong i kväll i US of A).

För det gör att mitt bestående intryck av Da Vinci's Demons är att den känns billig. Och att universalgeniet Da Vinci reducerats till en påhittig spelevink. Av hans påstådda homosexualitet märks inte ett spår, istället frolickar han med en fattigmans-Angelina Jolie (ja, givetvis är nakenhet, särskilt från kvinnornas sida ett måste även i denna serie, vad trodde ni?) och hans outfit... tja, den lämnar en hel del övrigt att önska. Plus att jag ser likheter mellan Tom Riley (som spelar Da Vinci) och Charlie i It's Always Sunny in Philadelphia, vilket inte är till förstnämndes fördel, i hans förförarroll.

Det historiska tas så lätt på att jag tänker många gånger att det är som att se en sån där tv-film med dr Carter aka Noah Wyle där han är bibliotekarie på äventyr.

Men.

Om jag bortser från absolut allt som hade med den verklige Da Vinci att göra så kan jag ändå låta mig underhållas ett tag. Dock ingen längre stund. Och som storsatsning sett är det ingen höjdare. Da Vinci's Demons får tre avsnitt och fortsätter den lika b-igt som den börjat, blir det arrividerci för min del.

Betyg: Två dissekerade korpar av fem möjliga.

Pst! Största chocken och behållningen var för övrigt när Hugh Bonneville i öppningsscenen visar sig NAKEN! Ja, LORD GRANTHAM från Downton Abbey!

Inga kommentarer: