tisdag 30 september 2014

Vad jag tänkt se vecka 40

Cillian Murphy.
Egentligen borde det största för mig den här veckan vara Amazon-serien Transparent som släpptes i alla sina tio avsnitt i fredags. Men jag tror i ärlighetens namn inte att jag kommer hinna börja se den nu så istället bultar mitt hjärta för säsong två av Peaky Blinders med Cillian Murphy och gästskådisen Tom Hardy (!!!) som börjar på torsdag i UK.

Sen är jag måttligt sugen på Stalker (Dylan McDermott och Maggie Q i CBS-thriller) och Gracepoint (den amerikanska remaken av brittiska krimdramat Broadchurch som gick i TV4. Med David Tennant i bägge versionerna, fast med amerikansk accent i nyvarianten...), men jag kommer ge bägge en chans i alla fall.

Veckans tv-serier:
Stalker - seriestart!
Gracepoint - seriestart!
Peaky Blinders - säsongspremiär!
Resurrection - säsongspremiär!
Brooklyn Nine-Nine - säsongspremiär!
Jag har redan sett avsnittet och är så lättad över att det är precis lika råkul som förra omgången.
Gotham
- tydligen ska andra avsnittet främst handla om Catwoman. Jag har inte hunnit se än. 
Sleepy Hollow - jag måste säga att jag i första halvan av säsongspremiären var beredd att lägga ned. Jag fick ingen feeling alls. Men det tog sig i slutet. Så jag hänger kvar med Ichabbie ett tag till.
Awkward - åh, herreminje vilken LÄTTNAD när *spoiler* Matty ÄNTLIGEN genomskådade Eva och den urusla storyn kunde pensioneras. *spoiler*
The Voice - jag är impad av både Gwen och Pharrell. De beter sig som luttrade domare redan och får - särskilt - Adam att bli stressad för att de övertalar så många bra röster att komma till deras respektive team. Jag har hittills två favoriter bland de som uppträtt: *spoiler* Taylor Phelan (Pharrell) & Reagan James (Blake). Lite gillar jag även han enögde, Wade, som Pharrell också knep åt sig. Det lutar alltså så här långt åt Pharell som vinnare i år... *spoiler*
Person of Interest - damn you, Samaritan! Hade kul åt *spoiler* de "normala" jobb gänget tvingats skaffa. *spoiler*
Nashville - The drama! Valde Rayna rätt? Kommer hon ångra sig? Eftersom detta är melodrama av högsta såparang så svarar jag NEJ på första frågan och JA på andra. Även om jag personligen tycker hon valde rätt.
Z Nation - hahaha, de hann före med *spoiler för The Walking Dead om du inte läst serien* kannibaler! *spoiler* Och ja, vissa saker är rent ut sagt töntiga, som han från Supernatural som sitter och leker En röst i natten uppe vid Nordpolen eller vart det nu är. Men jag vidhåller att dialogen "hjältarna" emellan är skön och att humorn räddar upp dåliga specialeffekter och mycket annat.
Boardwalk Empire - det mest positiva jag har att säga om förra veckans avsnitt är att jag gillar slutscenen. *spoiler* Margaret och Nucky är en bra kombo. *spoiler*
Sons of Anarchy - menåh. Min man kom på att han också ville se den här sista säsongen så nu måste jag vänta in honom innan jag kan se vidare.
Ink Master -
så det är den här veckan biatchen ska få bryt. Det är bara _så_ väntat. Alla di här tuffingarna i realityserier som "inte är här för att skaffa vänner" är alltid himlarns osäkra under ytan och när de huffat och puffat ett tag och sen möter rejält motstånd faller allt.
Intruders
- har nästan givit upp hoppet om att jag nånsin kommer orka se klart...
America's Next Top Model
- inget avsnitt den här veckan.
Million Dollar Listing: Los Angeles - inte sett mer sen sist.
The Knick - alltså, shit pommes frites VILKET AVSNITT! Kudos till Soderbergh. Det var plågsamt att titta på för det handlade om rasmotsättningar och rädsla och civilkurage. Jag läste en fantastisk artikel om serien i allmänhet och avsnittet i synnerhet hos Vulture. Den säger allt.
The Amazing Race Australia
- det var final i torsdags och de som vann *spoiler* de manliga akutsyrrorna från Australien *spoiler* var ändå de jag hejade på, trots att jag inte haft favoriter genom hela tävlingen. Men de hämtade upp sig i slutstriden och offrade till och med håret så... gratttis. 
The Great British Bake Off -
inte så himla oväntat med vem som fick säga hej då sist. Det var liksom dags. Men vilken jäkla röta *spoiler* Chetna hade då! Med tekniska bakbiten! *spoiler*
Project Runway - *spoiler* att Alexander fick säga auf wiedersehen var på tiden. Men att Korina vann var olidligt. Jag har inte glömt vilken bitch du var mot Amanda! *spoiler*
Face Off
- förra veckans avsnitt handlade om EVIL CLOWNS. Min absoluta mardröm. Och när de uppträdde blev det som pantomin OCH clowner. Höll på att gå under. Men! *spoiler* Sasha vann med sin urhärliga clowndocka! Yay!!! *spoiler*
The Strain - men herregu, så billigt allt med den här serien känns! Det är jävligt många grejer ni måste fixa till nästa säsong, that's for damn sure! 
Ray Donovan - säsongsfinal i söndags och wow, vilket klimax! Jag är så grymt impad av hur duktiga skådespelarna är, hur ett med sina roller de blivit. Jag gillar också det absurda i serien. Det är det som gör att Ray Donovan inte är ännu en dussinserie i skuggan av The Sopranos. Den närmar sig alltmer Brotherhood i stil och utförande, om jag ska jämföra med något. Ann Biderman, I salute you. Hoppas, hoppas det blir en tredje säsong.  
Arkiv X (Netflix US) - säsong 5. Halvvägs genom säsongen nu och jag sjunger fortfarande på Cher-låtar efter ett mycket märkligt svartvitt Frankenstein-avsnitt.
Trailer Park Boys (Netflix)
- säsong 8. Bara två avsnitt kvar nu och avsnitt 7, regisserat av CORY, var det mest bisarra och förbjudna och tårskrattframkallande jag sett! De är inte kloka nånstans, de där kanadickerna.
Masterchef Au (fulstream) - säsong fem. Är inne på Heaven & Hell-veckan och skoja inte att *spoiler* Linton hade tur som slapp utslagstävlingen med sitt totala macarons-misslyckande! *spoiler*
A Young Doctor's Notebook (Netflix) - buhu, vill inte att det ska ta slut, ett avsnitt kvar.
24: Live Another Day (fulstream) - fyra korta avsnitt kvar och precis som vanligt i 24 har nu fokus förflyttats till något annat. Love it.

I gammelteven/Playkanaler:
På jakt med Lotta och Leif (måndagar, SVT1, 21.05) - jag har väntat till nu med att se detta, då min man jagar och det är såna tider nu. Lotta är en favorit sen tidigare.
Modellpojkar (SVT Flow, tisdagar) - Adam Berg är min favorit! Men framför allt dör jag på hur unga och oförstörda de är. Och att så många lider av "liksom"-sjukan. När jag var liten fick jag böta för varje "liksom" jag sa. Det blev rätt många kronor kan jag erkänna, men numera säger jag det inte ofta heller.
Please Like Me (SVT Flow, tisdagar) - slog nån sorts fnissrekord i soffan när de avhandlade Josh pubesbehåring.
Miranda (fredag SVT1, 21.30)
- och på tal om fniss, det senaste avsnittet av Miranda! Jag asflabbade _så_ många gånger. Säkert igenkänningsfaktor då hon och Stevie skulle hålla jämna steg med en 20-nånting-tjej.
The Amazing Race (TV6, söndagar, 18.00) - säsong 22. Heja ishockeybröderna - och nu även de asiatiska tjejerna. De är grymma!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Top model har flyttat till fredagar så du bara vet:)

Anna Thunman Sköld sa...

Men JAHA!!!! Tack för upplysningen, kära Anonym. Hade ingen aning!

starbaker71 sa...

SPN kommer väl inte förrän nästa vecka eller har jag fel!!?

Jessi sa...

Jag hade börjat tröttna lite på The Knick men efter senaste avsnittet är jag på igen, fruktansvärt bra! Tyckte även denna veckans SoA var riktigt bra så sätt lite fart på mannen din så han kommer ikapp... ;) Och japp, riktigt bonnrôta för Chetna! :)

Anna Thunman Sköld sa...

Starbaker71: 7 oktober, så på tisdag nästa vecka!

Jessi: Ja, jag var inne på samma linje faktiskt, var så less på Owens knarkerier, men jädrar vad det tagit sig de senaste veckorna.

Ska försöka skynda på mannen ang SoA...