tisdag 23 september 2014

Vad jag tänkt se vecka 39

Nu, ni, är det dags att kavla upp ärmarna för nu sätter tv-hösten igång på allvar!
Jag gjorde en guide till premiärveckan till MovieZine - kolla in den HÄR! Den innehåller bara amerikanska serier, men både seriestarter och säsongspremiärer.. 

Och om ni undrar, ja, Downton Abbey, drog igång sin femte säsong i söndags men jag väntar snällt till 11 oktober när den börjar gå i SVT1. Det har blivit en tradition att se den i gammel-tv.

Veckans tv-serier:
Madam Secretary - seriestart! UPPDATERAT 23/9: Jag kan tänka mig se nåt avsnitt till enkom pga Téa Leoni. Men jag har svårt för den amerikanska "utan oss stannar världen"-attityden.Och någon ny Vita huset är det ICKE.
Forever - seriestart! UPPDATERAT 23/9: Nope. Nein. Nej. Trots Ioan Gruffudd, trots New York och trots övernaturligt tema var detta  b, b, b. Som The Mentalist möter nån harlekinfantasi där den manlige hjälten förfinat sina förförarkonster under sina 200 år som odödlig. Jag tyckte bara det var ASCREEPY när han flörtade in sig hos ryskan på tunnelbanan. *rys*
Gotham - seriestart! UPPDATERAT 23/9: Jo, men detta gillar jag. Det är överdrivet och lite barnsligt med alla intryckta kommande skurkar som ska visas upp, men tack vare bra skådisar (OC/Southland-Ben köper jag rätt av i trovärdighet) och ett snyggt Gotham City är jag game. 
Scorpion - seriestart! UPPDATERAT 23/9: Yack, detta var verkligen inget för mig. Plågsamt klichéartat i allt från casting till musikval och dialog. 
Sleepy Hollow - säsongspremiär!
Awkward - säsongspremiär!
The Voice - säsongspremiär!
Person of Interest - säsongspremiär!
Nashville - säsongspremiär!
Z Nation - jag tyckte andra avsnittet var helt okej också. Nyfiken på vad den där tjejen är för nån, hon som mc-killen var ute efter. (Nej, jag vet inte vad rollfigurerna heter än.)
Boardwalk Empire - inte hunnit titta på veckans avsnitt än. Kommer pliktskyldigast se det.
Sons of Anarchy - nu väntar jag ju bara på att *spoiler* Gemma-jävel ska mörda Unser innan han fått förklara sig *spoiler*. Förresten gillar jag Annabeth Gish som den nya sheriffen.
Ink Master -
läste precis att domaren Chris Nunez åkt dit för rattfylla i Florida, om ni går in på länken ser ni hans mugshot, han ser så himla glad ut!
Intruders
- ligger nu två avsnitt efter... wonder why...
America's Next Top Model
- visst bygger de upp det så att man verkligen hatar *spoiler* Mirjana? Men hon var grymt snygg på "whip your hair"-bilden, långt snyggare än Lenox som vann. *spoiler* Låten Ben körde var astöntig btw. Oavsett vad Tyra sa.
Million Dollar Listing: Los Angeles - inte sett mer sen sist.
The Knick - åh, bra avsnitt igen. Dels Cornelia-storyn, dels när Thackery *spoiler* upptäcker Edwards klinik i källaren och först blir upprörd men sen ser Edwards förbättringar av massa saker och blir impad och de bondar. Aww. *spoiler*
The Amazing Race Australia
- nu har jag sett ikapp och insett att även i denna reality hejar jag inte på ett enda par. Allihop som är kvar är så dumma att klockorna stannar. Typ.
Naked and Afraid - det roligaste med Naked and Afraid just nu är titlarna på avsnitten. Från avsnitt 8 började de nämligen allitterera avsnitten: Himalayan Hell, Nicaragua Nightmare, Botswana Breakdown och nu senast Dunes of Despair.
The Great British Bake Off -
något av ett mellanavsnitt, kanske för att jag själv är så ointresserad av pastry.
Project Runway - mohahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!YES!
Face Off
- men skärpning nu, *spoiler* Sasha! Du gavs en extrachans, försatt den och nu är det fanimej upp till bevis! Jag gillar dig och tycker du är asbegåvad för din ålder men inte en uggleformad huvudskapelse till tack... *spoiler*
The Strain - folk klagar så himla mycket på Z Nation, men jag tycker The Strain är mer B än den. Framför allt när man vet hur mycket pengar som lagts på The Strain plus att en A-regissör som Guillermo del Toro ligger bakom. Dessutom tjänade absolut ingen på att Masterns ansikte visades för oss. Vissa saker tjänar på att hållas dolda. 
Ray Donovan - jaha, VAD VAR DET JAG SA? 
Extant - wow, vilket antiklimax! Slutet lämnade fler frågor än svar och jag känner mig lurad på investeringen i tid jag lade ner här. Daniel ÅbergTVDags skrev om sin frustration över Extant HÄR och det är banne mig perfekt sammanfattat!
The Amazing Race Canada -
så plötsligt i söndags visades finalen, på helt fel dag! *spoiler* Och mina favoriter vann! Surfardudsen! Jag tror de själva blev mest häpna av alla. Det var ju liksom uträknat att hockeytjejerna skulle ta hem det. Men åh, som jag unnar dom segern. De hade humorn i behåll genom hela racet och var assköna. Yay för Mickey & Pete! *spoiler*
Arkiv X (Netflix US) - säsong 5. Scullys *spoiler* barn?! Detta hade jag totalt förträngt. *spoiler* Det är humor att hittills så är det helt klart Scully som råkar ut för fler oförklarliga saker än Mulder - ändå är hon skeptikern!
Trailer Park Boys (Netflix)
- har sett de första två avsnitten och förutom Julian (och att Randys kagge blivit slappare) så är gänget sig lika. Julian... har åldrats ganska mycket om vi säger så. Och jag vet inte om det är en bra idé att färga skägget så där korpsvart... men anyhow, det är fortfarande en skrattframkallande serie och det är huvudsaken.
Masterchef Au (fulstream) - säsong fem. Är fortfarande på Italian Week  
A Young Doctor's Notebook (Netflix) - är ff inne på andra säsongen nu.
24: Live Another Day (fulstream) - halvvägs igenom och avsnitten slår nån sorts korthetsrekord. Först aplånga resumér, sen långa reklambrejk - och det på redan från början korta avsnitt. Jack hinner knappt tortera eller torteras förrän de tre slutsekunderna räknas ned.
Utopia (fulstream) - äntligen tagit tag i andra säsongen av denna udda, udda, UDDA brittiska serie. Har två avsnitt är kvar och minst en gång om dagen hör jag orden "where is Jessica Hyde" i mitt huvud. Det går liksom inte att jämföra Utopia med något annat. Och det menar jag i positiv bemärkelse.  

I gammelteven/Playkanaler:
Modellpojkar (SVT Flow, tisdagar) - säsongspremiär!
Please Like Me (SVT Flow, tisdagar)
- andra avsnittet var så fantastiskt! Choklad-"tävlingen" på psyket! Groddräkten! Beer-pong-pinsamhetsfaktorn!!!! Ååååh, geni-Josh.
Miranda (fredag SVT1, 21.30)
- det är nog bara Miranda och Pang i bygget som kommer undan med "slå i dörrar"-farsfenomenet i min bok. Jag skrattade i alla fall gott åt alla halvnakna män som gömde sig i lägenheten.
The Amazing Race (TV6, söndagar, 18.00) - säsong 22. Heja ishockeybröderna! Blev sur på Kenny Powers-typen när han inte lyssnade ett jota på sin fru,

7 kommentarer:

Jessi sa...

Ja herrejävlar, hur ska man hinna med allt det här nu då?!
Gotham; får bli på Cmore
Sleepy Hollow; yay! mer Ichabod och Abbie åt folket
Nashville; lite väl såpigt ibland men när jag väl började titta så kunde jag inte sluta...
SoA; läste nåt nånstans om nya sheriffen och Chibs... kan ju bli intressant. Och japp, Wendy och Nero, nu hoppas jag att det blir nåt där.
The Knick; hur slemmig var inte Cornelias svärfar?!
Downton Abbey; jag kollar på ITV, kan inte vänta
GBBO; jag tyckte att en del såg rätt gôtt ut...
Håller med om allt du skriver om Miranda, Please Like Me och Amazing Race.

Anna Thunman Sköld sa...

Du menar Ichabbie :) Finns sååå mycket fanfiction på detta namn...

Ja, Nashville går verkligen upp och ned i kvalitet. Ibland är det svinbra men oftast känner jag mer och mer hur manusförfattarna famlar efter nya vinklar. Plus att det redan varit rena Bevvan-partnerbytena. Jaja, se det måste jag.

Det var SJUKT oväntat det där med svärfarsan. FY FAN, vad gubbslemmig!

Jessi, igen sa...

Jo, jag vet att dom brukar kallas för Ichabbie. Det är bara det att jag i allmänhet har lite svårt för såna däringa "shipper-namn"... Fast andra får använda dom hur mycket dom vill!! :)

Anton sa...

Hehe i vanlig ordning tycker GR gänget tvärtemot :) jag håller med dig oftare, men kmr nog inte spana in denna serie förrän den fått bedömning på 2-3 säs.. I vanlig ordning :)


Gotham hade svensk premiär igår på CMore och jag satt som klistrad för att se vad Batman-prequel:en skulle kunna leverera.

Inte mycket av värde skulle det visa sig.

Förutom att man under de dryga 48 minuter som avsnittet klockar in på kramar in så mycket ansträngda passningar till skurkar i Batmanuniversumet att det är ett under att man överhuvudtaget har tid för att göra någonting annat, så kändes det bara allmänt meningslöst och tröttsamt generiskt. Det känns mer som en rätt medelmåttig kortfilm gjord av fans än en officiell TV-serie med en budget och rättigheter till karaktärerna. För ärligt talat, varför i hela fridens alla lökluktande liljekonvaljer måste man introducera i princip varenda Batmanskurk av rang redan under första avsnittet och varför göra det så fruktansvärt övertydligt? Här serveras vi en extremt töntig snutteversion av Catwoman (komplett med glasögon på hennes mössa som ser ut som kattöron) som glider runt på gatorna och stjäl mjölk (!). Riddler som en superawkward kriminaltekniker med en fäbless för att ställa gåtor till sina kollegor som självklart påpekar det faktum att han ställer gåtor för att liksom trycka lite extra på att den här gossen som går omkring med ett överfullt anteckningsblock fyllt av texter som hämtade ur rekvisitan från någon seriemördarthriller kommer att bli en skurk någongång i framtiden. Poison Ivy som här döpts om till Ivy Pepper för enkelhetens skull och som självklart står intill växter när vi introduceras för henne och hennes röda hårsvall.

Sen har vi Penguin som är den enda karaktären som egentligen fungerar i den här soppan. Robin Lord Taylor gör en bra tolkning av Oswald Cobblepot och känns rent spontant som den karaktär med störst potential att utvecklas till någonting intressant under seriens gång, men även han lider av att manusförfattarna tvunget ska droppa hintar som är så övertydliga att det känns som en enda stor idiotförklaring av tittarna. Att låta folk runtomkring honom kasta ur sig pingvinordet typ fem gånger under avsnittet känns såklart i överkant och stjälper mer än det hjälper.

Bland de goda karaktärerna har vi Jim Gordon som inte känns mer intressant än valfri karaktär ur någon av CSI- eller Criminal Minds-serierna, Alfred som lite tuffare version (väldigt lik den från Batman: Earth One) än den många kanske är van vid, Bruce Wayne i barnform som förmodligen kommer att kära ner sig i barnversionen av Catwoman så småningom och göra serien ännu mer outhärdlig samt Harvey Bullock som med sitt konstanta smygsupande känns som en ganska otacksam roll att tackla för den annars så genombriljanta Donal Logue. Problemet är genomgående bland karaktärerna, de känns som pappfigurer och även om det kanske är orättvist att döma redan efter ett avsnitt, så har jag definitivt inga högre förhoppningar på karaktärsutveckling under seriens gång efter att ha sett hur taffligt man sköter karaktärerna i piloten.

Skillnaden mellan Gotham och en serie som Arrow är att Gotham under pilotavsnittet känns alldeles, alldeles för seriös för sitt eget bästa och är skrattretande (närmast dumförklarande) övertydlig i sina referenser, medan Arrow är en serie där manusförfattarna verkar strunta fullkomligt i hur löjligt det kan kännas ibland för att istället leverera suverän underhållning med sköna karaktärer (och grymma referenser), mustiga slagsmål och förvånansvärt välgjorda actionscener. Jag kommer att ge Gotham några avsnitt till och förhoppningsvis hittar den sitt fotfäste snabbt, men piloten har gjort mig mer skeptisk än vad jag var innan och i nuläget råder det inget tvivel om vilken superhjälteserie på TV som är att föredra.

Arrow är överlägsen Gotham på precis alla plan.

Anna Thunman Sköld sa...

GR-gänget? Jag rådbråkar min hjärna med kommer inte på vad GR står för...

Jag gav upp Arrow efter några avsnitt, men du gör mig sugen på att ta upp den igen.

Jag hade inga större förväntningar på Gotham och kunde leva med överdrifterna så jag ger den en svag trea än så länge.

Men bra liknelse med CSI och CM!

Anton sa...

Gamereactor.se deras chefredaktör och filmkritiker Erik tycker ofta till om tv och film i sina bloggar. Ganska mycket emot strömmen i åsikterna så det är roligt att läsa:)
Arrow skippade jag från början (fel val verkar det som!) men om femman kör repris snart från säs 1 så hoppar jag på tåget! (Brukar de ju göra)

Anna Thunman Sköld sa...

GAME REACTOR! Det hade jag nog aldrig kommit på! Jag fastnade i Guilty Remnants (från The Leftovers)...