tisdag 16 juli 2013

Vad jag tänkt se vecka 29

*klicka för större bild* Denna blev bannlyst som billboard i LA.
Inga nya premiärer för mig den här veckan, men ett par kära återkomster i Suits (USA) och Project Runway (Lifetime). Och så lär jag spana in säsongsstarten av Ink Master (Spike) också.

I övrigt är jag _helt_ förälskad i Netflix-serien Orange is the New Black, som har allt det bra Weeds en gång hade men inget av det dåliga (än, förhoppningsvis aldrig). Dessutom: hur ofta får så många kvinnor med så många olika bakgrunder ha ett sånt utrymme i tv/film-världen? Like never. Men serien gör skäl för genrenamnet dramedy, så det är inte Oz direkt - även om allvaret och svärtan finns där - och allt är mos def inte realistiskt, men det spelar ingen roll. Du blir underhållen och samtidigt tacksam för vad du har. För kom ihåg: i fängelse kan du aldrig se ikapp Mad Men.

Veckans tv-serier:
Suits - säsongspremiär!
Project Runway - säsongspremiär!
Ink Mater - säsongspremiär!
The Bridge
- jag gillade piloten, men det är ju nästan ruta för ruta lika Broen och INGEN slår Sofia Helins Saga Norén på fingrarna. Dock lär jag kolla vidare. Ett tag iaf.  
Orange is the New Black - se vad jag tycker här ovan. <3
Australia's Next Top Model
- botox nation! Men snyggaste tjejerna som alltid.
Ray Donovan
- vem ska man sympatisera med, det är frågan. Men det är bra! Min minirec HÄR!
Siberia - gillar't fortfarande. Vem kunde tro det... min minirec HÄR!
Dexter - ska vi gissa att Charlotte Rampling får en birollsnod i nästa års prisgalecirkus?
Under the Dome - jag fastnar ju aldrig! Den saknar nåt. Min åsikt om den HÄR.
72 Hours -
bra skit! Påminner mig lite om TV4-dokutävlingen Camp Molloy. Det är alltid minst en douche/dead weight i varje avsnitt som man älskar att hata. Nu senast ett mellanavsnitt dock.
Continuum - tröskar på. Det är inte jetebra hela tiden, men tillräckligt för att jag ska fortsätta kolla.
Top Shot - jag hjärta Peter Palma. Alltid.
Graceland - lättsett som en lättdrucken rosé fast jag börjar bli less nu. Bakis kanske?
Britain and Ireland's Next Top Model - den där Angel alltså... jeez.
True Blood
- älskar att avsnittet var döpt efter en Peaches-låt.
The Killing - denna säsong = så bäst.
Masterchef US
- Krissi... kvinnan jag älskar att hata.
Keeping Up with the Kardashians
- Brody Jenner, hur snygg på en skala? Men konstigt att han är som han är. Not. Pappa-issues galore och rätteligen så. Bruce, vad fan?
House (dvd) - säsong 7 nu!
Stargate Atlantis (Netflix)
Archer (Netflix)
- säsong 4 och jag skrattar lika mkt ff. 
Copper (Netflix) - två eppar kvar till säsong 2 och jag är chockskadad efter avsnitt 8. 
So You Think You Can Dance (streaming på nätet)-  säsong fem nu och börjar väl så smått få favoriter. Kayla bland andra.

I gammelteven/Playkanaler:
Nineties (SVT1)
Best Ink - säsongsstart, omgång 2, söndag.  (TV6)
The Amazing Race - bryr mig inte vem som vinner, bara trökpar kvar :( (TV6)

9 kommentarer:

Sevrin sa...

Hej Anna, jag precis börjat sett färdigt de två första säsongerna av Dexter och hittills är det verkligen en fantastisk serie. Jag minns dock att många klagade över en säsong men kan inte minnas vilken. Vilken säsong/säsonger tycker du har varit mediokra? Och har serien återgått till den gamla goda formen? Vågar inte googla så mycket, livrädd för spoilers :)

Anna Thunman Sköld sa...

Åh, kul, Sevrin, du har mycket göttigt och blodigt att se fram emot. Jag förstår att du inte vill googla, jag är likadan med serier jag ligger efter med.

Vi var många som avskydde säsong sex. Jag säger inte mer än så. Och att den absolut hittade hem igen i sjunde.

Ok. *låst mun*

Anna Thunman Sköld sa...

Just ja, den bästa big bad-en tycker jag att säsong fyra hade, en säsong att minnas fo sho!

Anonym sa...

Inte ofta jag skrattar högt när jag kollar på "Suits", men när Louis Litt
börjar vifta på högerarmen och dekorerad med den mustaschen, så...
Dexter och Ray Donovan (är det nödvändigt att sympatisera med någon?) såklart favoriter annars är Major Crimes och Rizzoli&Isles tittarmåsten för mig. The Killing, håller absolut med, denna säsong är storartad.
Kjell J

Anna Thunman Sköld sa...

Louis Litt är en underbar comic relief!
Nä, man måste inte sympatisera med någon, men det underlättar. Fast jag gillar den ändå, den är alldeles för välskriven och välspelad för att dissa.
Rizzoli såg jag första säsongen av på Netflix och gillade men sen tog dom bort den därifrån och då blev resten liggande. Har som plan att se ikapp en vacker dag. Jag är extremt förtjust i Angie Harmons rollfigur nämligen.

mig sa...

Jesus christ on a cracker, hon har gjort det igen, jenji kohan! jag är också HELT FÖRÄLSKAD i Orange is the new black!!! Humorn, dialogen, de små finurliga kopplingarna, samhällssatiren... ujujuj. Jag can't wait på den nya säsongen alltså. Håller helt med om det du skriver om när man senast såg en serie med majoriteten kvinnor i. Mig veterligen finns det typ två sådana serier: Kvinnofängelset och Bad Girls, eller "Bakom järngaller" som den hette på svenska va?! Och va fin hon är, Laura Prepon från That 70s show.. haha.

Anna Thunman Sköld sa...

Det finns nån brittisk fängelseserie också, som bara har ett par år på nacken och som folk hyllar, dock minns jag inte vad den heter. Men jag får för mig att den inte är så dramedyaktig utan mer kör socialrealism, vilket gjort att jag inte lockats. OITNB är så unik också för att min man älskar den lika mycket som jag, jag trodde han skulle fnysa "tjejserie" men där misstog jag mig, förlåt käre man!

Och toppen att den fått en säsong två, vissa serier önskar jag bara fick en säsong men denna håller för fler, bara den inte blir Weeds-lång (och därmed storytunn...).

mig sa...

ja precis den är för alla! ALLA borde se den! haha.

jag ska nog kolla in den brittiska du pratar om, fastnade personligen aldrig för kvinnofängelset av exakt den anledningen (för mkt socialrealism) men man vet aldrig.. hehe.

håller f ö med om din weedsanalys, tycker att det gick utför fr.o.m. säsong fyra, när de plockade bort heliya, en av mina fav-characters. de första tre är dock pure heaven att se. :)

Anna Thunman Sköld sa...

Japp, vi är överens även där. De första tre Weeds-säsongerna = kanon. Sen not so much. När stan brann ner, brann uppenbarligen manusförfattarnas genialitet ner med den...