tisdag 21 maj 2013

Vad jag tänkt se vecka 21

Nedräkningen har börjat! Foto: Netflix
Helgens upptäckt: den totalt uppfuckade animerade agentserien Archer (FX), som jag hittade på Netflix. Jag har hört andra hylla den förut men tydligen var tiden mogen först nu för mig att se den. Och som jag gillar den! Halva Arrested Development är dessutom i rollistan. Och på tal om Netflix OCH Arrested Development - på söndag är det dags! Då slänger Netflix ut hela den EFTERLÄNGTADE fjärde säsongen. Hurra! Hoppas den håller måttet! *hör Final Countdown i huvudet*

Sen har jag börjat se The Fall, nordirländsk deckare med Gillian Anderson (som också ses i Hannibal för tillfället). Den är riktigt sevärd, och jag älskar hur serien jobbar med tystnader. Plus att jag är helt för greppet att parallellt få följa förövaren. The Fall visas i BBC Two, i fem avsnitt, en säsong två är beställd.

Planen är att även kolla in Christopher Guests nya HBO-mockumentary Family Tree.

Veckan innehåller också en amerkansk premiär i form av Save Me med Anne Heche. Jag ger den de första två avsnitten. Och i svensk tv peppar jag för Jens von Reis tag om nittiotalet, i musikserien Nineties. Han gjorde ju Eighties sjukt bra!

Veckans tv-serier:
Save Me - premiär! NBC väntade till nu med att visa den och kör ut den med två avsnitt i veckan under hela sommaren. Inte ett bra tecken. Dessutom tampades serien med problem under inspelningen. Så nej, ingen "save" här tror jag. 
Masterchef USA
- säsongspremiär! Joe Bastianich FTW!
Family Tree
- två avsnitt har gått, jag har sett noll, hoppas på mästerlig, nöjer mig med "ok".
The Fall
- Gillian Anderson är strålande i denna spännande kriminalserie. Se den!
Rectify
- alltså sista avsnittet! BRA SKIT! Min lyriska recension av serien HÄR! En säsong två är beställd.
Defiance - se min recension HÄR! Star Trek möter Eureka! Gillart!
Nashville - säsongsavslutning! Förra veckans avsnitt var så bra och starkt att jag satt som teatermaskerna hemma. Ögonen tårades av glädje för Scarlett och av sorg för Juliette. Nashville har växt som sjuttsingen hela säsongen! Men Gunnar MÅSTE skippa wetlookluggen!
The Borgias - svenskarna har lämnat serien nu, tyvärr. Matias Varela var grym!
Veep
- sjukt elak och rolig, säsong två har nu gått om säsong ett i excellens!
Awkward -
förra avsnittet var bäst hittills den här sässen.
Grimm - säsongsavslutning!
Mad Men - hahaha, vilket flumavsnitt!
The Voice - ser bara utröstningsdelen nu. Men nästa säsong är Xtina och CeeLo tillbaka.
The Voice AU - så kär i Joel Madden.
Hannibal - Men snark, lägg ned! Den håller inte! (Min recension HÄR!) 
Game of Thrones
- säsongens bästa avsnitt i söndags med bröllopet och Second Sons-prisjägarna.
Orphan Black - jag är sååå fast i denna nu glad för att den fått en andra säsong! Min ursprungsrecension HÄR!
Top Chef Canada - Smiles är nog min favorit ändå. Och Nicole är rolig.
Hemlock Grove (Netflix) - usel härlighet! Min recension HÄR! Har tänkt spara på den och sen se i ett svep när jag har en dag över. [Den dagen närmar sig med stormsteg.]
House (dvd) - nu säsong 6.
Spooks (Netflix)

I gammelteven/Playkanaler:
Nineties - premiär! Fredag 21.00. (SVT1/SVT Play)
Best Ink - premiär! Söndag 19.00. (TV6)
Barnmorskan i East End -
mysserie! (SVT1)
Elementary
Lucy Liu är alltid sevärd. (TV4)
Copper - har inte hunnit se än! (SVT2)
Land Girls - har inte hunnit se än! (SVT2/Netflix)
Modellpojkar
(SVT Play/SVT1)
The Hour
- sista sex delarna innan serien lades ned. (SVT1/Netflix)
Dag (SVT1/SVT Play)
The Amazing Race (TV6)

Inga kommentarer: