onsdag 13 augusti 2014

Vad jag tänkt se vecka 33



Jag missade att ta med två premiärer förra veckan, dels Top Chef Duels och dels Outlander. Förstnämnda ännu en matlagningstävling, sistnämnda Battlestar Galactica-förnyaren Ron D Moores nya Starz-serie, som bygger på Diana Gabaldons fantasyböcker.

Outlander hann jag se och ärligt talat blev jag inte riktigt klok på vad jag tyckte. På sina ställen var det som att se en Harlekin-roman utspela sig inför mina ögon men samtidigt var det också både spännande och underhållande så... jag lär fortsätta titta och häpna*.

(* häpna över att det inte var en endaste liten pubesperuk i sikte under hela piloten, trots att serien visas i bröst- och blodkanalen i Starz.)

Steven Soderberghs kostymdrama i sjukhusmiljö, The Knick, däremot, tyckte jag direkt om. Även om det inte sparades på operationsbilderna direkt. Fi fan, vad det karvades i magar och pumpades ut blod i små flaskor som inte räckte till. Men New York i tidigt 1900-tal var sunkigt snyggt och Clive Owen suverän som kokainberoende, stroppig men samtidigt briljant läkare. Ge mig mer! Jag till och med gillade den kônstige syntmusiken.

Den här veckan måste jag spana in Legends, Sean Beans nya tv-serie, som börjar i amerikanska TNT i kväll, onsdag. De har till och med gjort en grej av att Bean dör hela tiden i sin reklam för serien, under hashtaggen #DontKillSeanBean - så en får väl hoppas att han klarar sig de tio avsnitt Legends består av. Eller inte, om hans rollfigur suger.

Veckans tv-serier:
Legends - seriepremiär
The Knick - bra grejer, se ovan.
Outlander - måste se mer för att bilda mig en ordentlig uppfattning. Men jag gillar hon som spelar Claire, hon påminner om typ fyra olika skådespelerskor, från Juliette Binoche till Alex Kingston.
Top Chef Duels - har inte sett än.
The Amazing Race Australia
- de kör Australien mot Nya Zeeland i den här omgången och det är ungefär som om Sverige skulle tävla mot Norge. Mycket prestige.
The Great British Bake Off -
åh, det är så härligt att vara tillbaka i regniga, vackra England. Det är tryggt att allt är sig likt, inga nymodigheter här inte.
The Killing
- i helgen, då jävlar, ska jag se de sex sista i ett svep. 
Project Runway - alltså detta med hyllningarna till *spoiler* Sandhya hela tiden? *spoiler* JAG FÖRSTÅR INTE.
Face Off - oh, jag har många som jag gillar, men Cig är den ende jag minns namnet på just nu. Han är en spexig typ. 
The Strain - precis som jag hoppats tog det sig lite när Setrakians historia skulle fram.
Utopia - har inte hunnit se, men ser verkligen fram emot den...
Ray Donovan - jag har skrivit om min avsky för tv-tweens förut och gaaaah, tonårsdottern i Ray D är så... tonårig att jag vill strypa henne och hennes storyline.
Extant - *spoiler* Vad hände med fostret? Vad är grejen med Meryl Streeps dotter, hon döljer nåt mer än robotben. Hur kommer Ethan vara när han vaknar upp? *spoiler* Har så många frågor nu och ser fram emot nästa avsnitt.
The Amazing Race Canada -
jahopp, bara för att jag *spoiler* sa att jag gillade mamman och sonen åkte de ut :((( *spoiler* 
The Leftovers - nu är jag osäker igen på om hundmördaren är på rikt. Alla är så skadade i psyket. Men jag älskart. Nora! Stenhårde Scott Glenn som Garveys mentalsjuke (?) farsa. De förvildade hundarna. *spoiler* Profeten, hans kramar och hans gravida asiatbrudar??? *spoiler* Ja, jävlar. Är djupt tacksam för att serien fått en andra säsong. 
Naked & Afraid -
alltså, förra veckans par måste varit det vidrigaste nånsin. Bägge två. Ville bara att de skulle bli uppätna av ett havsodjur eller dylikt.
Tyrant
- *mummel* har börjat titta igen, men bara för att jag vill veta vad som ska hända. Inte för att jag tycker det är bra. Det är det inte.
True Blood
- har inte hunnit titta på veckans avsnitt, men alla scener med Eric och Pam är sevärda. Alla scener med Sookie, Bill och Sam är ASDÅLIGA och/eller ASBORING.
Rectify - är på avsnitt åtta nu och shit, hur kan "slow-tv" vara så blodtryckshöjande? Jag sitter och vrider mig av ångest i soffan över Daniels alla konstiga val. Men det är sjukt bra.
Keeping Up with the Kardashians
- det är givetvis en tragedi för Khloé att behöva genomlida en skilsmässa i tv och för publik, men det ger också oss tittare några sällsynta ögonblick av ärlighet, när hon inte orkar spela enligt manus för en sekund.
Crossbones - efter att ha sett de två finalavsnitten *spoiler* så är jag glad för att de lade ned serien, den slutade ju på ett fullt acceptabelt och till och med bra sätt och med en John Malkovich som fick vandra bort i solnedgången (typ). *spoiler* Jag är nöjd med hela säsongen den fick. Den får tre starka piratflaggor av mig.
Masterchef US - en katt med sina nio liv har INGENTING på *spoiler* Leslie! Han verkar kunna överleva allt. Lite gulligt att han och utskickade Ahran blivit som far och dotter efter att de avskytt varandra som pesten i början. Men smidig är han ICKE. *spoiler*
House (Netflix US) - JAG HAR SETT KLART HOUSE NU!!! Det tog sin lilla tid men åh så värt. Det var ett rätt bra slut också om vi bortser från *spoiler* den där satans drömsekvensen när House hade skjutit heroin och skulle typ göra upp med sitt förflutna. Det var nästan så jag snabbspolade igenom det... *spoiler* 
Arkiv X (Netflix US)
- bara ett avsnitt kvar av säsong tre nu.   
Comedians In Cars Getting Coffee (comediansincarsgettingcoffee.com)
- inte sett mer sen sist.
Masterchef Aus (fulstreamar) - KLAR!!! Och det blev inte alls någon av dom jag tippat som vann. Långt därifrån faktiskt. Men *spoiler* i takt med att Andy blev bättre och bättre så gillade jag honom mer och mer. Han var lugn och metodisk och verkade så oerhört sympatisk. Humor hade han också. Så grattis till honom. *spoiler* Värdig vinnare!
Peaky Blinders (fulstreamar) - började bra, slutade ännu bättre. Jag är lyrisk. Och längtar som sjutton efter andra säsongen som kommer i höst, inget datum har utannonserats än.

I gammelteven/Playkanaler:
Retro (fredag, SVT1, 21.00) - åh, det ska handla om Trackslistan på fredag! Kaj Kindvall! Min uppväxt!

7 kommentarer:

M sa...

Legends har ja sett piloten av och jag tycker den verkar lovande! Sean Bean är riktigt bra!

Outlander, hur uppfriskande är det inte med en kvinna på 1940-talet så självsäker och trygg i sin sexualitet och kräver (och får) oralsex än att behöva ge en till sin man? :D En stark kvinna som inte haft några "wtf händer? jag är så rädd, rädda mig någon" episod än! Me like her! :))

Jessi sa...

Jag gillade Legends-piloten, kommer fortsätta kolla. Om dom inte dödar SB då... Kommer kolla på Outlander oxå, har läst böckerna så det ska bli kul att se hur mycket det följer. Gjorde även misstaget att kolla på The Knick samtidigt som jag åt, brukar inte vara kräkmagad men det var väldigt mycket närbilder på operation där ett tag! Gillar serien dock. Och Leftovers är riktigt bra tycker jag, kul att det blir en ny säsong. Hundfångaren borde ju vara verklig eftersom andra än Garvey ser honom. Eller så hallucinerar han det oxå.

starbaker71 sa...

Ja, Legends ska jag nog kolla in också.

Leftovers... Det är så skruvad och som du skriver, massa frågor!
Börjar nästan bli lite Lost över den.
Hoppas bara att man får svar på dom och inte som i Lost där man fick svar på en fråga men fick 3 nya istället... ��

Anna Thunman Sköld sa...

M: Sean Bean är behållningen! Jag är inte så förtjust i teamet runt honom dock. Men jag måste se vidare, spännande intrig ju!

Ja, det var förstås positivt med Outlander att hon inte framstår som ett våp. Men jag tyckte de överdrev henne lite, med hennes alla svordomar och framfusighet. Hellre det dock än det motsatta... så jag är kluven men nyfiken på fortsättningen.

Jessi: Jo, Legends blir det att kolla vidare på. Outlander blir det intressant att höra vad du tycker om, du som läst böckerna. ÅT DU NÄR DU SÅG THE KNICK? Men människa! Urkas! Och ja, börjar mycket lovande! Leftovers är min favvo just nu. Jag kan inte skaka av mig känslan av att hundfångaren (bra namn för honom) är hittepå. Det är väl ingen annan som interagerat med honom? Mer än att Garvey trott att de sett honom? Mja, tål att funderas på.

starbaker71: Ja, spana in Legends! Den har en hel del som talar för den, framför allt SB. Men som jag skrev ovan, jag är inte särskilt förtjust i Ali Larter och hennes team. De är liiiite för mycket och lite för bra för att jag ska tycka det är trovärdigt.

Leftovers är så jäkla underbar! Och ja, jag hoppas på samma som du: svar! :) Jag vet att Lindelof sagt att han inte tänker besvara frågan på hur de som försvann försvann eller vart, men det är ändå min minsta fundering. Allt annat får han däremot gärna ge oss!

Jessi, igen sa...

Jag kunde väl inte veta att dom skulle skära upp en människa precis i början?! Gör dock inte om detta misstag, The Knick får bli matfritt hädanefter. Och jag har för mej att Garveys dotter pratade med hundmannen när han kom till deras hus och nån mer pratade med honom i skogen när dom hittade den mördade GR-kvinnan men det kan ju varit i hans huvud. Ang Outlander så följde första avsnittet boken bra, Claires förhållande med maken är lite mer passionerat på tv, förmodligen för att visa att hon är en modern kvinna. Och för att det är Starzs...

NicklasBoman sa...

Legends, ser riktigt bra ut. har alltid tyvärr haft problem med Bean men vet egentligen inte riktigt varför... men den blir det se.

Grattis till avklarad House. gillar den serien starkt. speciellt då man(jag i alla fall) tidigare endast förknippat Hugh Laurie som den hel galna snubben från Black Adder ;)

jag är då personligen väldigt glad att Franklin & Bash börjat om i veckan :)

Anna Thunman Sköld sa...

Jessi: Hm... okej. Jag ska fingranska varje scen den där hundfångaren är med i hädanefter!

Haha, jag som förundrades så över att Outlander ändå inte hade _så_ saftiga sexscener, jag har ju vant mig vid pubesperuker galore!

NicklasBoman: Ja, Sean Bean är det bästa med serien just nu, vi får se hur den fortsätter, hoppas på mer ensamundercover och mindre team.

Så skönt att ha sett klart House! Och trots att den var hur upprepande som helst älskade jag den. Nu är det ju nästan chockerande att höra Laurie prata brittisk engelska :)