tisdag 5 augusti 2014

Vad jag tänkt se vecka 32

Let's get to it. Den här veckan ska jag se de sista sex avsnitten av The Killing, som jag inte kunde bingea i helgen pga bortrest make. Dessutom är det säsongsstart för The Great British Bake Off på onsdag i BBC - yay!

På fredag är det premiär för Steven Soderberghs Cinemax-drama The Knick med Clive Owen i huvudrollen - den visas sen i HBO Nordic dagen därpå.

Och andra säsongen av ullgulliga Please Like Me startar på fredag, men där tänkte jag faktiskt vänta tills SVT Flow sänder den, det dröjer inte länge.

I övrigt har jag under förra veckan börjat titta på första säsongen av Peaky Blinders som jag tycker är helt fantastisk, och med musik av The White Stripes och Nick Cave, vilket först kändes fel då serien utspelar sig på 1920-talet men sen blir en tillgång. Cillian Murphy är grymt bra i huvudrollen också. Ser ruggigt mycket fram emot säsong två som gästas av... TOM FRAKKIN HARDY!

Sen såg jag äntligen klart säsong två av The Americans och wow, vilken grym serie det är också! Det är helt underbart att det finns så mycket mästerlig tv att titta på numera. Lyxen! Däremot är jag helt emot Margo Martindales insats. Jag tycker hon är skitkass här. Men bra tvist på slutet, det må jag säga. Och jag vill se Matthew Rhys näcka mer nästa säsong, jag är less på att det bara är Keri Russell som ska ligga naken på sängen och sprattla med benen. 

Veckans tv-serier:
The Knick - seriepremiär!
The Amazing Race Australia
- säsong tre kickade igång i måndags.
The Great British Bake Off -
femte säsongen med soggy bottoms!
The Killing
- dags att ta farväl av Holder och Linden. Buhu.
Project Runway - mmm, älskar den här säsongen. Min favorit: *spoiler* Amanda från säsong 11, hon som har en bror som är med i Maroon 5. Av någon anledning verkar bara jag gilla henne. På PR:s hemsida har hon i detta nu 79 (!) ynka som gillar henne (och då är jag en av dom), medan Sandhya har över 3000! Skam på torra land! *spoiler*
Face Off - även FO har en stark säsong, även om jag tyckte förra säsongens deltagare var i en klass för sig. Men jag gillar temat med död och liv, ont vs gott, mörkt mot ljust.
The Strain -  alltså... hur pajigt har inte det här blivit då? Jag får hela tiden påminna mig om att det är kabel-tv jag ser. Det känns billigt och fattigt på en gång. Den Guillermo del Toro jag ser här påminner mer om hjärndöda Pacific Rim än om suveräna Pans Labyrint. Jag hade verkligen hoppats på sistnämnda.
Utopia - har inte hunnit se, men ser verkligen fram emot den...
Ray Donovan - en ren njutning att titta på en här säsongen. Det är tajt, det är snyggt, det är Jon Voight. Min enda invändning: snacka om att slösa bort en (ashet) resurs i Katherine Moennig. Ge henne mer att göra!
Extant - jag vidhåller att jag tycker Halle Berry-thrillern är fullt sevärd. Nej, ingen topp 15-serier jag sett, men ett habilt spänningshantverk, ungefär som en Kepler-roman.
The Amazing Race Canada -
gillar nu även mamman och sonen. 
The Leftovers - komiskt hur den här serien delar upp folk i två läger. Jag är PRO. SUPER-PRO. Jag ser den som topp fem i år. Jag älskar hur weird den är. Hur man inte får grepp om Guilty Remnants. Att man tycker mer illa om folk än att man gillar dom. Och är han på riktigt, den där hundmördaren? Jag börjar tro han är en del av Garveys hallucinationer. 
Naked & Afraid -
snubben förra veckan som var besatt av att bygga läger... tjena Gökboet. Återigen får man se hur snabbt de faller, överlevnadstyperna, när de befinner sig i okända territorier och inte i sin egen trygga outback. 
Tyrant
- har inte bestämt om jag ska ge upp eller fortsätta se.
True Blood
- oops, ligger efter.
Rectify - nu har vi börjat se och JAG HATAR DRÖMSEKVENSER. Jag tror jag måste skriva ett inlägg enkom om detta. Likaväl som sci-fi-serier alltid måste ha ett bottle-avsnitt verkar alla kvalitetsdramer ha nåt jävla koma-/dröm-avsnitt/sekvens som liksom ska förmedla huvudpersonens innersta tankar och tillstånd. Bluääähh. Men när väl de var avklarade så är andra säsongen av Rectify precis lika vackert ihoptråcklad som första. Det är slow-tv fast med handling.
Keeping Up with the Kardashians
- Brody Jenner gör serien lite roligare för han känns inte lika tillrättalagd som de andra. Hela det där snacket om hans halvstånd var jätteskoj.
Crossbones - jaha, så går de och LÄGGER NED Crossbones! Vaffanculo?! Min bästa matinéunderhållning ju. *surar* Ska i alla fall se de två sista avsnitten som gick i helgen. F-arr-väl, John Malkovich!
Masterchef US - inte sett veckans avsnitt än.
House (Netflix US) - JAG HAR SETT KLART HOUSE NU!!! Det tog sin lilla tid men åh så värt. Det var ett rätt bra slut också om vi bortser från *spoiler* den där satans drömsekvensen när House hade skjutit heroin och skulle typ göra upp med sitt förflutna. Det var nästan så jag snabbspolade igenom det... *spoiler* 
Arkiv X (Netflix US)
- säsong tre. Det har varit många gästinhopp från olika That '70s Show-skådisar nu. Väntar bara på att Ashton Kutcher ska dyka upp härnäst. 
Comedians In Cars Getting Coffee (comediansincarsgettingcoffee.com)
- säsong tre nu.
Masterchef Aus (fulstreamar) - TVÅ avsnitt kvar av fjärde säsongen! Fattar ni hur spännande det är! Men guuuuuu, vilken tid det tar att se. Varje avsnitt är ju en timme långt också.
Peaky Blinders (fulstreamar) - som jag skrev inledningsvis: sjukt välgjord BBC-serie som jag bara uppskattar mer för varje avsnitt jag ser. Så glad för att den fått en andra säsong.

I gammelteven/Playkanaler:
Retro (fredag, SVT1, 21.00) - den här veckan om klassiska sportdueller. Tyckte förra veckan fokuserade alldeles för mycket på Suzanne Vega men när det började snackas Seinfeld då blev jag go och glad igen.

7 kommentarer:

Jessi sa...

Jag bingeade The Killing häromadan, nåt ska man ju göra när det är för varmt för att vara ute. Synd att det är slut bara... Och yay för Hela England Bakar! Var i London förra veckan och råkade se en promo på tv en morgon, blev så glad. :) Har inte blivit så mycket tv i sommar, har läst väldigt mycket istället. Fast det rättar väl till sig framåt höstkanten igen!

Anna Thunman Sköld sa...

Jag hoppas på att få bingea den i helgen!

Jag vet inte vad jag gjort med min tid. Sovit och hängt med hundar tror jag.

h4llon sa...

jag är med dig, jag ÄLSKAR Leftovers, jag är förvånad över hur lite det ändå skrivits om den. Episod 3 och senaste är SJUKT BRA!

h4llon sa...

" Och är han på riktigt, den där hundmördaren? Jag börjar tro han är en del av Garveys hallucinationer. "

jag tänkte också det, men sedan såg väl dottern honom också där i dörren? satt på spänn och tänkte att om hon inte kommenterar hans närvaro är han en hallis, men visst gjorde hon det?

Anna Thunman Sköld sa...

h4llon: Härligt med bundsförvant! Ja, du har nog rätt om dottern och hundmördaren. Snacka om märklig figur dock. Jag ber böner nu för att HBO ger den här serien rum att växa ännu mer och förnyar den med en säsong till.

Jeanette sa...

Vill också se mer av Matthew Rhys. Tyckte att han var rätt "hot" i Brothers & Sisters, han passar dock betydligt bättre i kostym än i halvlånga 70-talsfrillor!

Anna Thunman Sköld sa...

Allt är bättre än när han är Clark i alla fall!! :)