tisdag 17 september 2013

Första intrycket: Sleepy Hollow



Jag inser att jag inte längre ska recensera serier som jag bara sett ett avsnitt av. Många av mina favoritserier tog tid på sig att bli så bra som de är i dag och ett avsnitt är liksom inget avsnitt. Om de inte är toktoktokdåliga. Ni som följt mig under en längre tid vet att jag försöker sätta gränsen vid tre avsnitt. Då borde serien i fråga tagit sig. Har den inte det så lägger jag ned (oftast, det finns alltid undantag som bekräftar regeln osv).

Istället tänkte jag börja med "första intrycket"-inlägg. Som går att ändra sen. Det är inte lika hårt ristat i sten som en recension. Känns inte så i alla fall.

Anyho. I går började äventyrsserien Sleepy Hollow på amerikanska Fox. Jag antar att ni känner till filmen med Johnny Depp som i sig är löst baserad på en berättelse från 1800-talet.
Tv-serien skiljer sig ännu mer då den sett till att huvudpersonen Ichabod Crane (Tom Mison) vaknar upp i nutid.

Handlingeni korthet: Ichabod Crane vaknar upp ur en grav i en grotta. Han stapplar upp och befinner sig i 2000-talets Sleepy Hollow, en sömnig liten småstad nånstans i Amerika. Han blir snabbt anhållen, och misstänkt för ett mord han inte begått. Snart förstår han att hans gamle fiende från förr, den huvudlöse ryttaren, också hängt med från dåtiden. Men den enda som tror honom är polisen Abbie (Nicole Beharie). De två upptäcker att det finns mer begravt i Sleepy Hollow än vad man först kan tro - och att det är många som är ute efter dom. *ödesmättad musik*

Mitt första intryck är att Sleepy Hollow kan bli en riktigt underhållande liten spökhistoria. Ingen serie att skriva långa uppsatser om, dock lättsam och lite småspännande. Det finns en bra dynamik mellan Ichabod och Abbie och därtill en hel del comic relief inbyggd i särskilt Ichabods möte med nutidens påfund. Sen ser ju jag vissa likheter mellan den här serien och en svindålig Tarzan-serie som gick för tio år sen. Men tack och lov är likheten mest bestående av att de bägge tagit en karaktär från förr och stoppat in i modern tid. Inga apkonster, om vi säger så.

Dessutom: skönt att två så nya och fräscha ansikten har huvurollerna. Jag har tydligen sett flera grejer som den där britten Mison varit med i (däribland En dag och Lost in Austen), men minns honom inte så... och Beharie hade jag inte alls koll på.

Min enda riktiga invändning är *spoiler* hur fasen kunde de låta Clancy Brown dö så direkt??? Han är ju världsabra! ONÖDIGT! *spoiler*

Sleepy Hollow får en stark trea i inledningsbetyg.

6 kommentarer:

kjejon sa...

Ichabod Cranes fru bränd som häxa? Stämmer inte alls, så vitt jag vet, "häxor" blev hängda. Annars en godkänd upptakt, avskyr den irriterande bakgrundsmusiken

kjejon sa...

I England och New England skulle detta förstås gälla.

Josefin sa...

Har inte sett än, men mycket snygg trailer måste jag säga. Ser ju spännande ut i alla fall.

Anna Thunman Sköld sa...

kjejon1: Hm, tänkte inte ens på musiken. Jag har inte koll på häxprocesserna i olika länder men jag litar på dina uppgifter. Jobbigt när såna faktafel uppdagas. Min man är expert på knivar och vapen och han sitter ofta och suckar över hur fel film och tv gör :)

Josefin: Ja, det börjar mycket lovande! Sen vet jag inte för hur mycket den håller, jag har svårt att se den hänga med i tio säsonger om vi säger så...

Diana sa...

Jag tycker den verkar lovande, jag gillar humorn! ^^

Anna Thunman Sköld sa...

Ja! Gillar också humorn, särskilt hans torra skämtsinne.