onsdag 14 maj 2014

I dag lyssnar jag på Maliks Sommar i P1

Bild lånad från Sydsvenska dagbladet.
Att dö för egen hand blott 36 år och med en Oscar i bagaget. Så onödigt, så tragiskt.
Men kanske blev tomheten efter att ha åstadkommit det omöjliga  - att färdigställa briljanta Searching for Sugarman  mot alla odds - alltför svår att hantera. När du nått ditt mål, vad gör du sen? Hur går du vidare?

Inte vet jag. Det är omöjligt att spekulera i varför. Det har skett. Och världen är en begåvad person fattigare. Mina tankar går i dag till Malik Bendjellouls familj och vänner.

Därtill kommer jag återigen lyssna till Maliks magiska sommarprogram från förra året där hans berättelse om elefanterna som sörjde en god människas död får symbolisera även min sorg över en alltför tidig bortgång.

Maliks sommarprat »


2 kommentarer:

Anton sa...

Chockerande o tragiskt verkligen.. "Kort tids depression" och att han hade nytt filmprojekt igång e ju mystiskt.

Tack för tipset om sommarprogrammet Anna :) mkt bra o känslofullt o lyssna på idag!

I början snackar han ju om skotten som brände upp 1 miljon pund etc för att han hade uppnått sitt mål o blev deppad. Låter som han berättar om sig själv där i förtid nästan... Kusligt.

RIP Malik!

Anna Thunman Sköld sa...

Visst gjorde han ett fantastiskt sommarprogram? En sån berättare han var! Usch ja, mycket sorgligt alltihop.