torsdag 24 oktober 2013

Veckans chock: jag är inte emot Reign



Tro mig, jag var _så_ beredd med sågen när det kom till The CW:s nya ungdomsserie Reign. Den  handlar om skotska drottningen Mary Stuart som femtonåring men man behöver inte vara historieprofessor för att inse att serien knappast är faktuellt riktig.

Men hörni, DET GÖR INGET.  För jag hade ändå inte räknat med att The CW skulle göra en The Borgias aka spendera oerhörda krafter på att få till det rätt i alla aspekter.

Nej, det är mer som... Pretty Little Liars i kostymdrama. Tonårstjejer som fnissar, blir kåta, kära och bildar pakter mot varandra. Hej, högstadiet. Släng in det vanliga "två bröder som slåss om samma tjej", "en elak blivande svärmor (kunde varit en elak styvmor också)" och Megan Follows som jag minns som Anne på Grönkulla så är det den perfekta guilty pleasure'n! Mumsich!

Sen kan jag inte riktigt avgöra om jag gillar att de kör modern musik eller inte. Jag har inget emot musiken i sig - herregud, det är ju The Lumineers både här och där! - men när tjejorna dansar ringdans känns det fel med annat än en typ... menuett?

Till sist: är inte hon som spelar Mary - Adelaide Kane - lite lik Jessica Alba?

Inga kommentarer: