torsdag 20 juni 2013

Vila i frid, James Gandolfini



Tidigt i morse fick jag ett sms från min bästis Fogis. Det stod bara: Gandolfini!
Jag fattade ingenting. Jag började i mitt sömndruckna tillstånd tänka på Gandalf.
Men så gick jag ut på Twitter och blev översköljd av sorgebudet: James Gandolfini, mannen som levandegjorde mafioson Tony Soprano i The Sopranos så att man förlät honom både mord och otrohet, var död.
I en hjärtattack, vad det verkar. Han blev 51 år.
Jag minns när min man och jag såg om The Sopranos härom året. Hur vi numera alltid kollar upp allting med våra imdb-appar. "Vad var det nu hen hette, hur lång/kort är hen, hur gammal? Vad har jag sett hen förut?"
Vi blev nyfikna på hur gammal Gandolfini var när The Sopranos började 1999. Chocken när vi insåg att han bara var 38 år. Hans utseende och pondus sade något annat.
Han själv såg sig aldrig som en gangsterboss, fast han alltid blev förknippad med sin rollfigur.
Istället beskrev han sig vid ett tillfälle som en "118-kilos Woody Allen". Något han senare fick revidera: "Jag brukade kalla mig själv en 118-kilos Woody Allen, du kan öka på det till 134 kilo nu."
Kanske hade hans kärlek till god mat något med hjärtattacken att göra. Kanske inte. Vad som betyder något är att världen förlorat en fantastisk skådespelare.
Gandolfini fick tre Emmy-statyetter för sin roll som Tony Soprano. Det säger något om kvalitén på hans skådespel. Han fick det att se lätt ut. Man trodde på allt han sa. Allt hans kroppsspråk visade. Man visste att det var trubbel på gång när hans ögon blev hårda som flinta. Samma ögon som kunde bli fuktiga och ömsinta av ankor i poolen eller travhästar.
Som Tony Soprano fick Gandolfini spela ut hela sitt register.
Fast när kamerorna låg på hans motspelerska Lorraine Bracco som spelade Dr Melfi kunde han moona henne. Han älskade att höra folk skratta.

Och nu är det jag som tar fram The Sopranos-boxen.
Vila i frid, "Woody".

UPPDATERAT: I morse intervjuades jag av TT Spektra med anledning av Gandolfinis bortgång. Bland annat HÄR kan du läsa intervjun.

UPPDATERAT 21 JUNI: Obduktionen bekräftar: Gandolfini dog av en hjärtinfarkt.

Inga kommentarer: