lördag 3 september 2011

Svenska program jag gillar och ser fram emot

Hej, ni har varit efterlängtade! Landet Brunsås gör comeback i veckan! Foto: Sissel Wincent/SVT
Jag är ju utpräglat amerikaniserad med viss brittfäbless, men det finns svenska program och serier som jag inte missar.

GÅR JUST NU:

* Robinson (TV4) - torsdagar 20:00
Jag sviker inte Robinson. I år är det dessutom bättre än på länge. Jag gillade uppdelningen i början och av någon märklig anledning är definitivt mer humor i programmet. Kanske inte alltid medveten... men när deltagarna i lag Kalinga fick i sig hallucinogena rötter och en av dom, Fredrik, började jämföra med en vanlig lördagsfylla... ja, då skrattade jag gott.

* En andra chans (SVT1) - torsdagar 21:00
Efter att ha gjort Himlen kan vänta, en inkännande programserie om en handfull personers liv efter besked om dödlig sjukdom, ville Anne Lundberg och teamet bakom göra en liknande, om människor som råkat ut för livsomvälvande olyckor. Resultatet blev En andra chans. Jag känner att det är svårt att gnälla om småsaker när man ser den. Den gör mig glad för vad jag har och att jag är frisk och rörlig. Men. Den ger också hopp om att OM något liknande skulle inträffa ska jag aldrig, aldrig ge upp.

* Mitt i naturen (SVT1) - torsdagar 20:30
Martin Emtenäs kommer till sin rätt i Mitt i naturen. Martin, bliv vid din läst! Min naturälskande sida får sitt lystmäte och det spelar ingen roll om det handlar om sorkar eller fiskgjusar. Allt går ner. Plus att tittarnas egna filmer är en ständig källa till förnöjelse.

* Dom kallar oss skådisar (SVT2) - tisdagar 21:30
Porträtt av några av våra främsta svenska skådespelare. Det kan ju aldrig vara fel. Särskilt inte när min gamla ZTV-kollega Magnus Broni hörs i voice-overn. Först ut var Maria Lundqvist. Därpå följer David Dencik, efter honom Cecilia Forss och slutligen Krister Henriksson.


KOMMER SNART

* Landet Brunsås (SVT1) - säsongspremiär tisdag 6 september 21:00
Jag är löjligt pirrig inför säsong 2! Jag är kär i allt med det här programmet. Erik Haag! Henrik Schyffert! Lotta Lundgren! Ämnena! Formen! Humorn! Och som bonus lär jag mig något nytt varje gång.

* 99 nya saker man måste göra innan man dör (TV6) - säsongspremiär tisdag 27 september 21:00
Erik & Mackan i högform. Nu med fler galna idéer som ska genomföras. Mest lovande i trailern var Mackans biskägg aka bin som bildar ett skägg på hans haka. Fast jag har a-l-d-r-i-g skrattat så mycket som när de gav varandra varsin tatuering utan av avslöja vad motivet skulle bli. Har ni inte sett? Se här:



(Skrattar lika mycket varje gång! Fortfarande!)

* Bonde söker fru (TV4) - säsongspremiär onsdag 7 september 20:00
Det enda dejtingprogrammet i tv som verkar funka. Det brukar i alla fall ge ett par per omgång. Jag gillar atmosfären, jag gillar hur Linda Lindorff bryr sig om sina bönder och jag gillar den svenska landskaps-porren.

SER ALLTID FRAM EMOT

* Berg flyttar in (TV4) - säsongspremiär i november
Det handlar om hur mycket den Carina Berg flyttar in till bjuckar på sig själv men i de flesta fall får Berg ut mer av sina hembesök än den mest rutinerade porträttintervjuare. Dessutom alltid charmigt inramade med Carinas "fantasier". Jesper Parnevik, Lotta Engberg, Dr Alban, Linda Bengtzing, Janne "Loffe" Carlsson och Christina Schollin är husvärdar den här säsongen.

* På spåret (SVT1) - säsongspremiär fredag 25 november 20:00
Det har varit det stora fredagsnöjet alltsedan Kristian Luuk och Fredrik Lindström tog över. Framför allt uppskattar jag Lindströms utsvävningar i knastertorra ämnen som uppenbart intresserar honom. Sen blev jag också oerhört imponerad av Erik Haags breda kunskaper förra omgången. Hoppas han och frugan är med och försvarar silvret även i år.

* Stjärnorna på slottet (SVT1) - säsongspremiär i december
Johan Rabaeus, Johan Rheborg, Kim Anderzon, Louise Hoffsten och Christer Lindarw är årets slottsgäster. Det kan bli en skön samling. Är nyfiken på både Rheborg och Anderzon.

* Mästarnas mästare (SVT1) - säsongspremiär i vår
Gunde Svan deltar i vårens omgång som spelas in i Ungern. Vi får se hur långt hans vinnarskalle tar honom. Jag kan fortfarande inte smälta hur överlägsen Ingemar Stenmark var i senaste säsongen.

* Så mycket bättre (TV4) - säsongspremiär lördag 29 oktober 20:00
Jag var superförtjust i första säsongen och snacka om att den gav September och Petter både folkkärhet och Mikrofonkåt-cash! Vem kommer tjäna mest på att delta i säsong två? Då ska Timbuktu, Laleh, E-type, Tomas Ledin, Mikael Wiehe, Eva Dahlgren och Lena Philipsson mixa och masha varandras låtar och bjussa varann på anekdoter och upptåg. Jag är hur som helst Team PH!


GUILTY PLEASURES

* Svenska Hollywoodfruar (TV3) - måndagar 21:00
Jag blir lätt illamående av hur världsfrånvända fruarna är. Det är en större katastrof att knähundens svans blivit för ivrigt friserad än att det pågår en svältkatastrof på Afrikas horn. Och den nivån är det på ALLT. Men jag kan inte låta bli att flukta. Och må illa. Flukta. Och må illa. Osv.

* Ensam mamma söker (TV3) - säsongspremiär måndag 5 september 20:00
I höst är det två mammor och en pappa. Hannah, My och Martin. För mig är det här b-versionen av Bonde söker fru. Mindre äkthet, mer finlandsfärja. Inklusive några rejäla raggarfyllor. Raj-raj-raj.

Sedan ser jag program som Plus, Lyxfällan, Dr Åsa och Halv åtta hos mig när jag hinner och/eller på nätet. Däremot orkar jag inte längre med alla talangsökarshower. Min bästis Mats skrev en bra krönika i ämnet. Läs den HÄR!

There you have it!

4 kommentarer:

William sa...

Hej Anna!
Wille här, tv-bloggade för tvplaneten för något år sedan. Om du minns, vilket du säkert gjorde, så gammal är du nog inte än.

Jag är i alla fall supersugen på att börja tv-blogga igen (såhär innan allt bra börjar igen), och det skulle äga om jag fick göra det i "samarbete" med er igen. Hör gärna av dig till mig; williamspetz@hotmail.com .

Ha en forts. trevlig helg!:)

Anna Thunman Sköld sa...

Klart jag minns dig, William! Men jag jobbar inte kvar för TV4 längre. Hör av dig till Johan Janrell istället. Som ff är boss över TVplaneten!

Anonym sa...

Varför jobbar du inte kvar?

/Lennart

Anna Thunman Sköld sa...

Jag flyttade upp till Norrland men fick efter ett år inte jobba hemifrån längre pga TV4:s policy. Så då skildes vi åt.